![]() |
Ljudproblem i TRS?
Jag flyttar denna diskussion hit istället, då det mera är ett ämne av allmänt intresse.
Följande citat är upphovet till detta inlägg, hämtat från C20 Till TRS 2006!? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag vet att jag har rätt (eller kanske fel från er sida sett). Det beror på hur man tacklar problemet. Om vi utesluter TRS 2006 som verkligen har ljudproblem (det beror mer på en bug i konverteringen), och även HTML-problem (text). När Auran gjorde TRS 2006 med TRS 2004 som plattform, så missade de några detaljer som innebar följdfel. Detta är inte något ovanligt, tvärtom - det är mycket vanligt när man försöker göra någonting bra till någonting ännu bättre. Förvänta er inte om någon uppdatering. Mycket jobb blir det, men det är helt klart genomförbart! Lars, du har rätt att det "innbyggda TRS ljudsystemet" låter bedrövligt. Det är bara det att det "inbyggda ljudsystemet" egentligen inte är inbyggt. Vi har full frihet att ändra på detta. Man är inte alltid låst till "sound" i config filer, men det är bekvämt för konstruktörer. Jag kan inte gå upp till bevis för att ge er perfekt ljud till era alster, för detta kräver bra ljudfiler vilket är det största jobbet. Men det jag kan bevisa är, att det går att programmera ett skript oavsett om det gäller en skena eller en vagn eller något annat objekt, med rätt ljud. Ge mig ljud för en rälsbuss så ska vi ordna det tillsammans. |
Idag på morgonen, fräsh och utvilad efter lite ångest inför projektet, har jag provat olika metoder för "pitch", d.v.s. tonhöjden av ljudet (inte att förväxla med volymen, tonhöjden för t.ex motorn bestäms av gaspådraget medan tonhöjden för t.ex skenljud bestäms av hastigheten). Testerna har fallit väl ut så det kommer att fungera bra.
Mitt grundkoncept ligger i separta ljudfiler som blandas. Hur många olika ljudfiler som behövs kan jag inte säga idag, då jag inte har analyserat en bra inspelning ännu (t.ex. från en rälsbuss). Detta koncept kräver ett litet specialprogram eller ett script i form av en regel, som går i bakgrunden, men för mig är det, det minsta problemet. Det är själva ljudfilerna som det kommer att hänga på, om resultatet skall bli bra. |
Citat:
Ljudet är ju en mycket viktig del av upplevelsen och jag har alltid ljudet högt upskruvat under körning. Däremot tycker jag inte att det stämmer att 2006 skulle ha dåligt ljud. Jag vet att många inte får det att låta bra men undrar om orsaken ligger i 2006. Själv har jag fått ett mycket bättre ljud efter bytet till 2006, jag kan nu till och med höra ett skrikande gnisselljud från hjulen vid spinn, något som aldrig hördes förut. Däremot kan det bli lite problem om jag har väldigt många tåg igång men det hade jag även i 2004. Håkan |
Citat:
|
Citat:
Det skall i alla fall bli väldigt roligt att få se vad du nu håller på att utveckla. Dina tidigare skapelser med bl.a. HUD-panelen är till stor glädje och det skulle vara roligt att själv försöka sig på lite sånt arbete framöver men det känns som om vägen dit är lång... Mvh, Håkan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009