|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#29 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Citat:
Det är en ventil som öppnar en kanal där ångan fritt kan flöda från ena sidan av cylindern till den andra. Dessa öppnas när loket går med stängd regulator för att ångan och luften därinne ska kunna flöda fritt från ena sidan av cylindern till den andra och förhindra de "slag" som annars uppkommer. Själva kanalen går ovanför cylindern i en låda som sticker upp över gångbordet. Andra lok, till exempel B-loken hade (i alla fall vissa av dem) automatiska luftvägs-/säkerhetsventiler kallade Flodinventiler efter deras svenske uppfinnare. Dessa ventiler öppnar sig själva när loket går med stängd regulator så att lokföraren slipper tänka på det och har dessutom en inbyggd säkerhetsventil som hindrar trycket i cylindern från att bli för högt. ![]() Vid 06:59 i denna video(https://youtu.be/bxUBioJP100?t=6m55s) på Sb 1306 kan man se hur föraren stänger Garbekranarna efter att ha gått med stängd regulator under infarten mot Nora, för att sedan kunna dra på lite ånga efter passerandet av infartssemaforen. Vid 3:10 i samma video ser man plåtkåpan som ventilen gömmer sig under, rakt över cylindern. Man ser också veven som öppnar ventilen uppstickande rakt ur mitten, vilken styrs med nämnda spak från hytten medels stänger. som dras innanför sidotankarna, mellan dem och pannan.
__________________
-k- |
|
|
|
|