Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-20, 23:21   #32
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Längden säger ju dock inte så mycket om tågvikten. Exempelvis har vi i Fagersta tåg 9149 som kommer ner från Smedjebacken med stålämnen. Det väger ca 1600 ton men är bara 300 meter. Ett annat tåg vi har varje dag är 49511 som är ett containertåg. Det är ofta väl över 600 meter långt men väger sällan mycket över 1200 ton.

I Norge är det främst mötesspårens längd som begränsar som jag har förstått det. På svenska banor med "normal" lutning är 1600 ton max vad en Rc får dra. I Norge lutar det ju mer men Rc-mult eller motsvarande borde ju ändå klara uppåt 2000 ton?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009