![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#32 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Längden säger ju dock inte så mycket om tågvikten. Exempelvis har vi i Fagersta tåg 9149 som kommer ner från Smedjebacken med stålämnen. Det väger ca 1600 ton men är bara 300 meter. Ett annat tåg vi har varje dag är 49511 som är ett containertåg. Det är ofta väl över 600 meter långt men väger sällan mycket över 1200 ton.
I Norge är det främst mötesspårens längd som begränsar som jag har förstått det. På svenska banor med "normal" lutning är 1600 ton max vad en Rc får dra. I Norge lutar det ju mer men Rc-mult eller motsvarande borde ju ändå klara uppåt 2000 ton?
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |