![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() ![]() ![]() ![]() Under andra världskriget tillverkades ett stort antal ånglok i England av s.k. Austerity typ. Efter världskrigets slut så kom en hel del av dessa ånglok att förbli i de länder de tjänstgjort. SJ köpte 1953 2 stycken krigslok från Holland som skulle trafikera oelektrifierade linjer i västra Sverige och då på f.d. HNJ. I Sverige byggdes de 2 loken om till bl.a. sluten hytt och 3-axlig tender. Arbetet gjordes i Örebro. De 2 loken kom dock att bara tjänstgöra till slutet av 1950-talet. Ett av loken (SJ G11 1931) blev sålt till England under 1970-talet och har byggts om till sitt ursprungligt utseende. Detta lok (f.d. SJ G11 1931) är det enda bevarade av denna lok typ som byggdes i en STOR (935) mängd. Loket tillverkades av Vulcan Foundry 1945. Nya features är att hyttdörrar, fönster (sida och fram) nu slumpmässigt manövreras. Vid uppstart är samtliga enheter stängda, liksom då man ställer av loket. Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
Taggar |
Ånglok |
|
|