![]() |
Ånglok SJ G11 1931
https://www.mediafire.com/convkey/23...aypb4e9b6g.jpg
https://www.mediafire.com/convkey/18...ydn217u66g.jpg https://www.mediafire.com/convkey/77...8wb8w5qo6g.jpg Under andra världskriget tillverkades ett stort antal ånglok i England av s.k. Austerity typ. Efter världskrigets slut så kom en hel del av dessa ånglok att förbli i de länder de tjänstgjort. SJ köpte 1953 2 stycken krigslok från Holland som skulle trafikera oelektrifierade linjer i västra Sverige och då på f.d. HNJ. I Sverige byggdes de 2 loken om till bl.a. sluten hytt och 3-axlig tender. Arbetet gjordes i Örebro. De 2 loken kom dock att bara tjänstgöra till slutet av 1950-talet. Ett av loken (SJ G11 1931) blev sålt till England under 1970-talet och har byggts om till sitt ursprungligt utseende. Detta lok (f.d. SJ G11 1931) är det enda bevarade av denna lok typ som byggdes i en STOR (935) mängd. Loket tillverkades av Vulcan Foundry 1945. Nya features är att hyttdörrar, fönster (sida och fram) nu slumpmässigt manövreras. Vid uppstart är samtliga enheter stängda, liksom då man ställer av loket. Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
SJ G11 1931 för TANE
SJ G11 1931 anpassat till TANE med flera nya detaljer liksom nya rökscener:
https://s14.postimg.org/nxnuxp0kx/G11_1931.jpg Ladda ned loket: http://www.mediafire.com/file/fo5cj0...2018_02_04.rar Ladda ned tendern: http://www.mediafire.com/file/t2o0oq...2018_02_04.rar Ladda ned hytt: http://www.mediafire.com/file/h5am7a...2017_09_24.cdp Ladda ned Control filen: http://www.mediafire.com/file/zq665v...2018_01_02.cdp Handhavande dokumentation av mina fordon: http://www.mediafire.com/file/comobs...jko/ReadMe.pdf |
SJ G11 1931 för TANE eller senare versioner
Loket (Version 2) har fått följande nya egenskaper:
1. Animerade dörrar/fönster. Styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för höger sida. Ni kan själva se hur ordningen fönster/dörrar öppnas/stängs fungerar. "alt-f" som öppnar/stänger lokets frontfönster. Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Har ni gjort detta tidigare med version 6 så behövs följande inte göras om: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37106 2. Ny buffertplank texture. Foto från original loket. 3. "Mindre cylinder läckage under gång" =Inget 5. En hel del nya detaljer + modifieringar 6. Ekankal texturer 7. Ändrat STL koppel kuid i config till <kuid2:67375:1021:3> från kuid:<67375:1021>. https://i.postimg.cc/7Pn0Y9C3/G11-1.jpg https://i.postimg.cc/Pr6D1qQN/G11-2.jpg https://i.postimg.cc/vZk6SSjs/G11-3.jpg I övrigt samma egenskaper som förra versionen. Nedladdnings länk för lok,tender och hytt: https://www.mediafire.com/file/fgjez...04_03.cdp/file |
SJ G11 1930 + tender
1 bifogad(e) fil(er)
Fanns 2 st SJ G11. Den som Vovven har gjort SJ G11 1931 och min klonade variant utav SJ G5 1930. Om den såg likadan ut, som Vovvens 1931 vet jag inte. Finns i länken nedan på Mediafire.
http://www.mediafire.com/file/84lb0o...%2B+tender.cdp |
SJ G11 1931 ny TANE version.
Ändringar/tillägg:
1. Nya screenshot 2. Ny texturerad pannlucka 3. Modifierad sluten STL hytt för loket. 4. Runda buffertar lok och tender. 5. Bromsdetaljer tender 6. Nitar pannlucka 7. Nitar panna 8. Ångvärme reglage lok och tender 9. Nya lamptexturer lok och tender 10. Spade tender 11. Diverse https://i.postimg.cc/85DTZSKD/G11-1931-1.jpg https://i.postimg.cc/wv1bf1n0/G11-1931-2.jpg https://i.postimg.cc/W3nTKHCZ/G11-tender.jpg Nedladdnings länk för lok, tender och hytt: https://www.mediafire.com/file/drg36...03_04.cdp/file |
Jo, jag har uppdaterat ytterligare ett ånglok. Förmodligen det sista då jag gått igenom samtliga tror jag??
Funderar på att bygga ett nytt unikt svenskt ånglok, som startade en ny era avseende maskineriet i Sverige. Detta trots numera minimalt intresse av mina ånglok på Forumet. Uppdaterade SJ G11 för TANE eller senare versioner SJ G11 1930 i Halmstad 1956 (DigitaltMuseum): https://i.postimg.cc/cCRGPY0D/G11-19...mstad-1956.jpg https://i.postimg.cc/Jz4CdGgq/G11-1.jpg https://i.postimg.cc/tRmx9kgF/Steam-Cabin.jpg Uppdateringar/nytt: 1.Några nya/uppdaterade detaljer. 2.Ångloks ljud. 3.Luftpump hanterande: ______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad. ______I Cabin mode reglerar du själv på/av. ______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad. 4.SJ G11 loket kan slira om tågsättet överstiger 175 ton. Både DCC och CAB läge. __Se nedan videoklipp hur få lok att slira i CAB läge. https://youtu.be/YzxtF9YqmvM 5. SJ G11 loket kan ställas upp stationärt med vevstake rörelser t.ex. på ett museum: https://youtu.be/S4MAt33Xrsg Definiera upp denna egenskap i Surveyor (röd markerat): https://i.postimg.cc/vmdXvp0S/bogey-anim.jpg 6.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort. 7.Tärningsstången går över till back/fram läge när man ändrar riktning på ångloket. __ Gäller både DCC och CAB läge. __ I DCC stopp läge och ändra riktning: Tryck på W eller X en gång och vänta lite innan du ökar hastigheten. 8. Alternativ ång vissla via keyboard command. Läs mer i bifogad readMe fil. https://i.postimg.cc/DZhgBbpf/G11-6.jpg Ladda ned ReadMe filen för alla kommandon, egenskaper och historia: https://www.mediafire.com/file/izdlj..._ver2.pdf/file https://i.postimg.cc/5yY6zs5X/G11-4.jpg Ladda ned lok, tender och hytt: https://www.mediafire.com/file/k45vy...06_04.cdp/file https://i.postimg.cc/FHDJkWwx/G11-3.jpg Här följer en intressant resumé (åtminstone för mig :)) av Austerity och SJ G11 lokens historia på svenska (Finns även i ReadMe dokumentet): Krigslokomotiv under andra världskriget och deras arv Under andra världskriget konstruerades speciella "krigslokomotiv" (även kallade Austerity-lokomotiv) i Tyskland, USA och England. Dessa lokomotiv designades för effektivitet i ockuperade och befriade områden och hade enkla och robusta konstruktioner för att säkerställa tillförlitlighet under svåra förhållanden. Efter kriget integrerades många av dessa lokomotiv i järnvägssystemen i de länder där de hade tjänstgjort. Nederländerna förvärvade exempelvis flera åttakopplade godslokomotiv från det brittiska krigsdepartementet. År 1953 köpte Sveriges statliga järnvägar, SJ (Statens Järnvägar), två sådana lokomotiv. Vid ankomsten till Sverige genomgick lokomotiven modifieringar i Örebro: De förlängda nederländska skorstenarna kortades. De ursprungliga fyraxliga tenderna omvandlades till treaxliga konfigurationer. En sluten förarhytt installerades för att passa svenska driftsförhållanden. Efter dessa justeringar sattes de kraftfulla SJ G11-lokomotiven i trafik på järnvägslinjer i västra Småland. De var i drift fram till slutet av 1950-talet då de avvecklades och senare betecknades som beredskapslokomotiv. År 1973 pensionerades de officiellt. Ett av dessa lokomotiv väckte intresse i England, vilket ledde till att det förvärvades av Keighley & Worth Valley Railway, en museijärnväg. Efter att först ha bevarats i sin svenska konfiguration anpassades lokomotivet senare till brittiska standarder och återställdes 2007 för att likna sin ursprungliga engelska form. Det fick det fiktiva numret 90733, i enlighet med det sista British Railways-lokomotivet av denna typ. Noterbart är att inga andra lokomotiv av denna specifika typ har bevarats. WD Austerity 2-8-0 (War Department) Axelkonfiguration: 2-8-0 (åtta drivande hjul) Längd: 19,35 m Axeltryck: 15,9 ton Adherensvikt: 62,2 ton Total vikt: 71,4 ton Tenderns vikt: 56,4 ton Bränsle: Kol (kapacitet: 9,1 ton) Vattenkapacitet: 23 000 liter Panntryck: 225 psi (1,55 MPa) Cylindrar: Två, utvändiga (storlek: 483 mm × 711 mm) Ventiltyp: 10-tums kolvventiler Dragkraft: 152,2 kN Maxhastighet: 70 km/h SJ G11 (Svensk version) Längd: 18,03 m Tjänstevikt: 73,4 ton Lokomotivets vikt: 67,1 ton Tenderns vikt: 18,7 ton Panntryck: 16 atm Drivhjulsdiameter: 1,435 m Bränslekapacitet: 6,5 ton kol Vattenkapacitet: 16,3 m³ Maxhastighet: 70 km/h Antal byggda: 2 enheter Austerity-lokomotiven konstruerades för enkelhet och robusthet, vilket gjorde dem idealiska för krigstida tjänst. De hade en parallell panna och en rundad eldstad, snarare än en mer komplex Belpaire-design. Eldstaden var tillverkad av stål istället för koppar, vilket minskade kostnaderna men ledde till hållbarhetsproblem efter kriget. En parallell panna betyder att pannans cylindriska del har en jämn diameter längs hela sin längd, utan att smalna av eller ha några förändringar i formen. Detta gör konstruktionen enklare och mer kostnadseffektiv, särskilt för massproduktion under krigstider. Denna typ av panna skiljer sig från andra, mer komplexa konstruktioner, såsom Belpaire-pannan, som har en fyrkantig eldstad för bättre värmeöverföring och enklare underhåll. Austerity-lokomotiven hade istället en rundad eldstad, vilket innebär att den behöll en mer konventionell, enkel form för att hålla produktionskostnaderna nere och förenkla tillverkningen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009