![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Nu när ni fått en massa teakvagnar att köra runt med så behöver ni ju en passande vagn att lasta enbart resgods i, vilket också Ekan påpekat för mig och jag avslöjade då att jag faktiskt väldigt länge har haft planer på att bygga om min G3/Gs vagn till en resgodsvagn littera F1 och den kommer nu här.
Resgodsvagnar med detta littera fanns i mängder och i olika utföranden med lite olika stora konduktörskupéer och fönsterplacering. Jag kommer enbart att bygga denna, som är av 1902 års modell. Just denna typ fanns i 159 exemplar den 1:a juni 1930 och totalt fanns det inte mindre än 267 vagnar med liknande utseende baserade på 1898 års modell på täckt godsvagn littera G3 (senare Gs) med littera F1. Till det kommer 75 littera F4, som hade liknande utseende, men hade spröjsade fönster och dörrar på gångjärn istället för skjutdörrar. ![]() Efter att ha fått in vagnen i Blender så märker man verkligen skillnad i programkvalitet från Gmax, som inte var något vidare program (och då med en mindre erfaren modellerare bakom tangenterna) Jag har fått städa en del efter konstigheter från det gamla programmet, men vissa saker (mycket mappnings konstigheter beroende på att jag inte var lika duktig på det och mappade och texturerade på ett annat sätt, med andra tekniker då) har jag fått låta vara kvar och får jag plåstra över så gott det går. Jag orkar inte bygga om hela vagnen från grunden. En hel del hjul och bromsdetaljer har jag kunnat ta från N3/NN3, vilket har snabbat upp och höjt utseendet en hel del.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-11-30 klockan 00:03. |
![]() |
![]() |