![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Svensk standard, bufferthöjd mellan rälsöverkant(rök) och buffertcenter: 1040mm
Vissa vagnar har andra höjder på ritningen, ungefär mellan 1030 och 1060. Höjden varierar ju också på grund av fjädringen som är beroende av last. Malmvagnarna har höga buffertar för att de bär tung last. Enligt MRO säo får man inte koppla ihop två normalspåriga fordon om höjdskillnaden mellan buffertmitterna är större än 80mm för fordon med övergångsbryggor(personvagnar) eller 125mm på övriga fordon. Dragstångens (den som koppelkroken sitter fast i) höjd varierar mellan samma höjd som buffertmitt +-20mm. Buffertlängden är normalt 650mm.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |