Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-28, 16:22   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
Hej

De flesta av er som håller på med att bygga modeller har väll gått i från Gmax, vad jag förstår. Jag får nog hålla på ett tag till med mitt gammla Gmax tills jag kan behärska blender bättre.

Kanske finns det ändå någon som vet svaret på nedan beskrivning?

Det lägsta polyonantalet man kan få är ju en fyrkant som är satt i noll, så att säga.
Eftersom det finns två polyoner så borde det finnas en bak och framsida på fyrkanten.
Frågan är om det gå att sätta två olika motiv / bilder på en sådan fyrkant?
Har förskt att finna något i Gmax helper fast det finns ju hur mycket som helst att gå igenom vad det gäller maping. Så är det ju också så att Gamax inte klarar av allt som finns med i helpern eftersom den väll utgår från föräldern, Max.

Finns det ändå någon som begriper sig på vad jag menar så är jag tackasam för svar och eventuellt hur man går tillväga. ( Finns kanske någon hänvisning till detta i Gmax helpern).

MVH
LokKalle
Det finns många sätt, men det enklaste är nog detta:

1. Rita en fyrkant (Plane, sections 1,1) i top view - Convert to Editable Mesh (Högerklick på namnet).
2. Välj Move och Shift-Klicka (ger en kopia på samma ställe).
3. Välj Rotate (högerklicka) och skriv in 180 som Y-koordinat.
4. Välj den första fyrkanten och välj Attach List och klicka på kopian.
Nu har du en 4-polygoners dubbelsidig fyrkant, hoppas jag!

Jag jobbar mest med polygoner och jag gör såhär;

1. Ritar en Rectangle i Topview(välj Keybord Entry och Interpolation=0)
2. I Modifiers List välj Extrude och klicka i Cap Start och Cap End och Generate Mapping Coordinates.
Nu har du också en 4-polygoners fyrkant, hoppas jag.

Det är ett nöje att tipsa dig, du gör så fina modeller! Som sagt, en polygon har ingen baksida.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2009-10-28 klockan 16:23.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009