Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Två motiv på bak och framsida på en polyon? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24879)

LokKalle 2009-10-28 15:38

Två motiv på bak och framsida på en polyon?

Hej

De flesta av er som håller på med att bygga modeller har väll gått i från Gmax, vad jag förstår. Jag får nog hålla på ett tag till med mitt gammla Gmax tills jag kan behärska blender bättre.

Kanske finns det ändå någon som vet svaret på nedan beskrivning?

Det lägsta polyonantalet man kan få är ju en fyrkant som är satt i noll, så att säga.
Eftersom det finns två polyoner så borde det finnas en bak och framsida på fyrkanten.
Frågan är om det gå att sätta två olika motiv / bilder på en sådan fyrkant?
Har förskt att finna något i Gmax helper fast det finns ju hur mycket som helst att gå igenom vad det gäller maping. Så är det ju också så att Gamax inte klarar av allt som finns med i helpern eftersom den väll utgår från föräldern, Max.

Finns det ändå någon som begriper sig på vad jag menar så är jag tackasam för svar och eventuellt hur man går tillväga. ( Finns kanske någon hänvisning till detta i Gmax helpern).

MVH
LokKalle

lan 2009-10-28 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av LokKalle (Inlägg 195293)
Hej

De flesta av er som håller på med att bygga modeller har väll gått i från Gmax, vad jag förstår. Jag får nog hålla på ett tag till med mitt gammla Gmax tills jag kan behärska blender bättre.

Kanske finns det ändå någon som vet svaret på nedan beskrivning?

Det lägsta polyonantalet man kan få är ju en fyrkant som är satt i noll, så att säga.
Eftersom det finns två polyoner så borde det finnas en bak och framsida på fyrkanten.
Frågan är om det gå att sätta två olika motiv / bilder på en sådan fyrkant?
Har förskt att finna något i Gmax helper fast det finns ju hur mycket som helst att gå igenom vad det gäller maping. Så är det ju också så att Gamax inte klarar av allt som finns med i helpern eftersom den väll utgår från föräldern, Max.

Finns det ändå någon som begriper sig på vad jag menar så är jag tackasam för svar och eventuellt hur man går tillväga. ( Finns kanske någon hänvisning till detta i Gmax helpern).

MVH
LokKalle

Det finns många sätt, men det enklaste är nog detta:

1. Rita en fyrkant (Plane, sections 1,1) i top view - Convert to Editable Mesh (Högerklick på namnet).
2. Välj Move och Shift-Klicka (ger en kopia på samma ställe).
3. Välj Rotate (högerklicka) och skriv in 180 som Y-koordinat.
4. Välj den första fyrkanten och välj Attach List och klicka på kopian.
Nu har du en 4-polygoners dubbelsidig fyrkant, hoppas jag!

Jag jobbar mest med polygoner och jag gör såhär;

1. Ritar en Rectangle i Topview(välj Keybord Entry och Interpolation=0)
2. I Modifiers List välj Extrude och klicka i Cap Start och Cap End och Generate Mapping Coordinates.
Nu har du också en 4-polygoners fyrkant, hoppas jag.

Det är ett nöje att tipsa dig, du gör så fina modeller! Som sagt, en polygon har ingen baksida.

sealpower 2009-10-28 18:31

Ett ännu enklare sätt är att göra ett rektangulärt plane och lägga till en Cap Holes modifier.

Eller konvertera den till Editiable Poly, välja Border, markera kantlinjen, scrolla ner och välja Cap.

lan 2009-10-28 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 195308)
Ett ännu enklare sätt är att göra ett rektangulärt plane och lägga till en Cap Holes modifier.

Eller konvertera den till Editiable Poly, välja Border, markera kantlinjen, scrolla ner och välja Cap.

Kul! Nu kommer virtuosena in i sammanhanget. Det är skitbra, ju mer tips vi kan förmedla till varann desto mer utvecklas modellbyggandet i gmax, max, Blender eller vad som nu dyker upp!

Det här är "befruktande" för utvecklingen av modeller till Trainz!

Mer sånt!

sealpower 2009-10-28 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av lan
Det här är "befruktande" för utvecklingen av modeller till Trainz!

Instämmer helt och hållet

Citat:

Ursprungligen postat av lan
Mer sånt!

Glömde nämna (den för mig) mest naturliga vägen: :rolleyes:

Slå på Edge faces i perspective viewport ifall du inte redan kör med det.(För att lättare se kantlinjer och vertices

Skapa ett rektangulärt plane

Konvertera till Editable mesh/poly (spelar ingen roll vilket, kör helst på poly själv pga. bättre verktygslayout)

Under polygon välj create-verktyget

klicka och dra ut en ny polygon mellan de fyra punkterna

LokKalle 2009-10-29 23:17

det går bra med en kub

Hej

Kul att det finns intresserade i ämnet polyoner.

Jag grejade det med en kub. Målade två motsvarande sidor på kuben och tog sedan bort de fyra sidorna i mitten. Kvar är de två målade sidorna som jag satte till noll.
Fyra polyoner blev detta också. Mindre går väll inte att få.
Snabbt och lätt att göra.

MVH
LokKalle

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.