Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-01, 21:10   #1
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard Ordningen återställd för tillfället.

Behöver jag säga mer? X1 och X10 regerar ännu på SLs pendeltågsnät, eller iaf tills X60 har fått ordning på bromsarna.
1, Tåg 2826 bromsar in till Hemfosa.
2, 2853 väntar på 12858 i Tungelsta. Lite motljus tyvärr.

PS. Vet om att datumen stör, har nu tagit väck det från kamerans inställningar. Upptäckte nu att storleken på bilderna blev lite för stor, hoppas att det inte stör lika mycket .DS
MVH Kristian.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg X10 3156 liten.JPG (194.5 KB, 135 visningar)
Filtyp: jpg X1-möte liten.JPG (177.4 KB, 109 visningar)

Senast redigerad av Kristian den 2006-07-01 klockan 21:12.
Kristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 21:15   #2
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Fel forum dessutom! Klantigt av mig. Kan någon moderator flytta tråden?
//Kristian
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 21:45   #3
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Fel forum dessutom! Klantigt av mig. Kan någon moderator flytta tråden?
//Kristian
Det hade varit värre om tråden hamnat i msts avdelningen men nu är den jue i ordet är fritt så så farligt var det inte. För att återgå till topic så ser jag gärna iaf att X10 & X60 rullar medans man skrotar de sketna
X1orna.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 22:27   #4
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Det hade varit värre om tråden hamnat i msts avdelningen men nu är den jue i ordet är fritt så så farligt var det inte. För att återgå till topic så ser jag gärna iaf att X10 & X60 rullar medans man skrotar de sketna
X1orna.
Nja, jag trivs bäst med X1/X10 på banan. De få dagar som X60 var i trafik i stomtågen, så fick jag räkna med minst 10-20 minuters försening varje dag till och från jobbet (Se bild). Jag har egentligen ingenting emot X60 förutom att de är groteskt fula och fungerar dåligt. Det senare försvinner förhoppningsvis efter ett par år men utseendet får man väl ta o stå ut med Nu har jag klagat lite väl mycket. Tåget har kanske några fördelar också, men det är synnerligen svårt att komma på dem
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärm liten.JPG (70.2 KB, 101 visningar)
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 22:42   #5
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Äh,X40 är fulare en X60 iaf och har samma problem nästan,det är komiskt.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 23:06   #6
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Vad var det för fel på X60:ns bromsar?
Tycker också att de gnisslar som bara den när den bromsar in...
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 09:54   #7
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Tydligen är bromsskivan lös på nån eller några vagnar om jag förståt det hela rätt.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 10:26   #8
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Snygga bilder Krille, trots att det inte finns någon X60 på bilderna.

Nu hade ju Stockholmståg lite otur i början, hastighetsnedsättning till 40 km/h mellan Älvsjö och Farsta Strand. Sedan problemen med till-/avkopplingarna på X60, koppelfel, datastrul osv. En lyckad start förutom dom sedvanliga växelfelen, signalfelen osv som Banverket levererar nästan dagligen.

Problemet med X60:s bromsar är, efter vad jag hört, dels varmgångslarm av någon anledning och sedan bromsskivor som inte sitter fast ordentligt.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 11:09   #9
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Snygga bilder Krille, trots att det inte finns någon X60 på bilderna.

Nu hade ju Stockholmståg lite otur i början, hastighetsnedsättning till 40 km/h mellan Älvsjö och Farsta Strand. Sedan problemen med till-/avkopplingarna på X60, koppelfel, datastrul osv. En lyckad start förutom dom sedvanliga växelfelen, signalfelen osv som Banverket levererar nästan dagligen.

Problemet med X60:s bromsar är, efter vad jag hört, dels varmgångslarm av någon anledning och sedan bromsskivor som inte sitter fast ordentligt.
Du glömmde i princip att svara på Jimsoms fråga: Vad var det för fel på X60:ns bromsar?
Tycker också att de gnisslar som bara den när den bromsar in...
__________________
Hälsningar Jimmy Ringsell!
Frågan är jue den samma som jag har frågat och gnällt över till dig,det har jue med elbromsar o allt vad det heter å göra,eller är jag ute på hal is?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 11:27   #10
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Vad jag såg/hörde i Äs sist så slits blocken ovanligt snabbt. Det var någon viss garantitid på de, men tiden blev inte uppfylld.
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 18:06   #11
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DJTimboy
Vad jag såg/hörde i Äs sist så slits blocken ovanligt snabbt. Det var någon viss garantitid på de, men tiden blev inte uppfylld.
Att blocken slitas snabbare än väntat hänger delvis ihop med det jag skrev ovan. Om inte bromsskivan sitter fast ordentligt går den emot bromsbeläggen vilka slits samt att det kan bli så varmt att varmgångsdetektorerna kan ge larm (lågnivå). Lägger man sedan ihop det med att så fort en traktionsgrupp blir för varm slås elbromsen ifrån, och endast tryckluftbromsen kvarstår, så ger det ännu mer slitage än vad som är tänkt samt att det blir varmt. Normalt är det i princip full elbroms ner till ca. 20 km/h. Nu har X60 problem med att traktionsgrupperna blir "varma" trots att varken accelerationen eller elbromsen används fullt ut. När det problemet är löst borde bromsbeläggen slitas i mindre snabb takt.

Sparkfot: att det gnisslar när tåget stannar är inget "fel" i sig som gör att tågen måste tas ur trafik. Jag tolkade frågan som - vilket fel var det som var stoppande - och det var det jag svarade på. Gnisslet är *%#&@€* irriterande men är inget stoppande fel.
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2006-07-02 klockan 18:39.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 20:27   #12
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Att blocken slitas snabbare än väntat hänger delvis ihop med det jag skrev ovan. Om inte bromsskivan sitter fast ordentligt går den emot bromsbeläggen vilka slits samt att det kan bli så varmt att varmgångsdetektorerna kan ge larm (lågnivå). Lägger man sedan ihop det med att så fort en traktionsgrupp blir för varm slås elbromsen ifrån, och endast tryckluftbromsen kvarstår, så ger det ännu mer slitage än vad som är tänkt samt att det blir varmt. Normalt är det i princip full elbroms ner till ca. 20 km/h. Nu har X60 problem med att traktionsgrupperna blir "varma" trots att varken accelerationen eller elbromsen används fullt ut. När det problemet är löst borde bromsbeläggen slitas i mindre snabb takt.

Sparkfot: att det gnisslar när tåget stannar är inget "fel" i sig som gör att tågen måste tas ur trafik. Jag tolkade frågan som - vilket fel var det som var stoppande - och det var det jag svarade på. Gnisslet är *%#&@€* irriterande men är inget stoppande fel.
Rojje: Jaha på så vis, men om gnisslet nu skulle vara ett stoppande fel hade inte X60 funnits länge.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009