Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ordningen återställd för tillfället. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=12640)

Kristian 2006-07-01 21:10

Ordningen återställd för tillfället.

2 bifogad(e) fil(er)
Behöver jag säga mer?;) X1 och X10 regerar ännu på SLs pendeltågsnät, eller iaf tills X60 har fått ordning på bromsarna.
1, Tåg 2826 bromsar in till Hemfosa.
2, 2853 väntar på 12858 i Tungelsta. Lite motljus tyvärr.

PS. Vet om att datumen stör, har nu tagit väck det från kamerans inställningar:). Upptäckte nu att storleken på bilderna blev lite för stor, hoppas att det inte stör lika mycket:rolleyes: .DS
MVH Kristian.

Kristian 2006-07-01 21:15

Fel forum dessutom! Klantigt av mig. Kan någon moderator flytta tråden?
//Kristian

Sparkfot 2006-07-01 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Krille400
Fel forum dessutom! Klantigt av mig. Kan någon moderator flytta tråden?
//Kristian

Det hade varit värre om tråden hamnat i msts avdelningen men nu är den jue i ordet är fritt så så farligt var det inte. För att återgå till topic så ser jag gärna iaf att X10 & X60 rullar medans man skrotar de sketna
X1orna.:D

Kristian 2006-07-01 22:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Det hade varit värre om tråden hamnat i msts avdelningen men nu är den jue i ordet är fritt så så farligt var det inte. För att återgå till topic så ser jag gärna iaf att X10 & X60 rullar medans man skrotar de sketna
X1orna.:D

Nja, jag trivs bäst med X1/X10 på banan. De få dagar som X60 var i trafik i stomtågen, så fick jag räkna med minst 10-20 minuters försening varje dag till och från jobbet (Se bild). Jag har egentligen ingenting emot X60 förutom att de är groteskt fula och fungerar dåligt. Det senare försvinner förhoppningsvis efter ett par år men utseendet får man väl ta o stå ut med:p Nu har jag klagat lite väl mycket. Tåget har kanske några fördelar också, men det är synnerligen svårt att komma på dem:rolleyes:

Sparkfot 2006-07-01 22:42

Äh,X40 är fulare en X60 iaf och har samma problem nästan,det är komiskt.:D

jimsom 2006-07-01 23:06

Vad var det för fel på X60:ns bromsar?
Tycker också att de gnisslar som bara den när den bromsar in... :rolleyes:

Conny_87 2006-07-02 09:54

Tydligen är bromsskivan lös på nån eller några vagnar om jag förståt det hela rätt.

Rojje 2006-07-02 10:26

Snygga bilder Krille, trots att det inte finns någon X60 på bilderna. :D ;)

Nu hade ju Stockholmståg lite otur i början, hastighetsnedsättning till 40 km/h mellan Älvsjö och Farsta Strand. Sedan problemen med till-/avkopplingarna på X60, koppelfel, datastrul osv. En lyckad start förutom dom sedvanliga växelfelen, signalfelen osv som Banverket levererar nästan dagligen. :rolleyes:

Problemet med X60:s bromsar är, efter vad jag hört, dels varmgångslarm av någon anledning och sedan bromsskivor som inte sitter fast ordentligt.

Sparkfot 2006-07-02 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Snygga bilder Krille, trots att det inte finns någon X60 på bilderna. :D ;)

Nu hade ju Stockholmståg lite otur i början, hastighetsnedsättning till 40 km/h mellan Älvsjö och Farsta Strand. Sedan problemen med till-/avkopplingarna på X60, koppelfel, datastrul osv. En lyckad start förutom dom sedvanliga växelfelen, signalfelen osv som Banverket levererar nästan dagligen. :rolleyes:

Problemet med X60:s bromsar är, efter vad jag hört, dels varmgångslarm av någon anledning och sedan bromsskivor som inte sitter fast ordentligt.

Du glömmde i princip att svara på Jimsoms fråga: Vad var det för fel på X60:ns bromsar?
Tycker också att de gnisslar som bara den när den bromsar in...

DJTimboy 2006-07-02 11:27

Vad jag såg/hörde i Äs sist så slits blocken ovanligt snabbt. Det var någon viss garantitid på de, men tiden blev inte uppfylld.

Rojje 2006-07-02 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av DJTimboy
Vad jag såg/hörde i Äs sist så slits blocken ovanligt snabbt. Det var någon viss garantitid på de, men tiden blev inte uppfylld.

Att blocken slitas snabbare än väntat hänger delvis ihop med det jag skrev ovan. Om inte bromsskivan sitter fast ordentligt går den emot bromsbeläggen vilka slits samt att det kan bli så varmt att varmgångsdetektorerna kan ge larm (lågnivå). Lägger man sedan ihop det med att så fort en traktionsgrupp blir för varm slås elbromsen ifrån, och endast tryckluftbromsen kvarstår, så ger det ännu mer slitage än vad som är tänkt samt att det blir varmt. Normalt är det i princip full elbroms ner till ca. 20 km/h. Nu har X60 problem med att traktionsgrupperna blir "varma" trots att varken accelerationen eller elbromsen används fullt ut. När det problemet är löst borde bromsbeläggen slitas i mindre snabb takt.

Sparkfot: att det gnisslar när tåget stannar är inget "fel" i sig som gör att tågen måste tas ur trafik. Jag tolkade frågan som - vilket fel var det som var stoppande - och det var det jag svarade på. Gnisslet är *%#&@€* irriterande men är inget stoppande fel. ;)

Sparkfot 2006-07-02 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Att blocken slitas snabbare än väntat hänger delvis ihop med det jag skrev ovan. Om inte bromsskivan sitter fast ordentligt går den emot bromsbeläggen vilka slits samt att det kan bli så varmt att varmgångsdetektorerna kan ge larm (lågnivå). Lägger man sedan ihop det med att så fort en traktionsgrupp blir för varm slås elbromsen ifrån, och endast tryckluftbromsen kvarstår, så ger det ännu mer slitage än vad som är tänkt samt att det blir varmt. Normalt är det i princip full elbroms ner till ca. 20 km/h. Nu har X60 problem med att traktionsgrupperna blir "varma" trots att varken accelerationen eller elbromsen används fullt ut. När det problemet är löst borde bromsbeläggen slitas i mindre snabb takt.

Sparkfot: att det gnisslar när tåget stannar är inget "fel" i sig som gör att tågen måste tas ur trafik. Jag tolkade frågan som - vilket fel var det som var stoppande - och det var det jag svarade på. Gnisslet är *%#&@€* irriterande men är inget stoppande fel. ;)

Rojje: Jaha på så vis, men om gnisslet nu skulle vara ett stoppande fel hade inte X60 funnits länge.;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.