Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2012, 02:33 PM   #1
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Smile Läggesta Nedre

Bjornl har beslutat koncentrera sig på Donjs Malletlok ett tag framöver och har frågat mig om jag vill ta över bygget av Läggesta Nedre, och naturligtvis, när jag vet vilket bra "research" bjornl gör! Utan ritning men med bjornls plan- och måttskisser går det att bygga en slags ritning direkt i byggprogrammet där väggarnas plan textureras från utskurna texturer ur bjornls bilder. De 3 grunderna la jag ut först sen byggde jag väggmallarna på plats efter mått. Det ni ser på bilderna är alltså bara "fotoritningar" på vilka väggarna sen kan byggas. Lite nytt och ovanligt byggsätt men intressant!
Attached Images
File Type: jpg 0.jpg (229.2 KB, 230 views)
File Type: jpg 1.jpg (268.9 KB, 231 views)
File Type: jpg 2.jpg (260.9 KB, 233 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 02-07-2012, 08:53 PM   #2
bjornl
Medlem
 
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
Default

Hej LAn

Det går undan ser jag.

Skall se hur vädret är på fredag men jag räknar med en lite fotoexpedition till Mariefred.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 09:11 PM   #3
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by bjornl View Post
Hej LAn

Det går undan ser jag.

Skall se hur vädret är på fredag men jag räknar med en lite fotoexpedition till Mariefred.
Om vädret tillåter så plåta lokstationen och gör gärna en skiss. Läggesta Nedre är föredömligt dokumenterad så den ger sig själv nu.

Och STORT TACK, bjornl!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 09:17 PM   #4
X2an
Medlem
 
Join Date: Jul 2009
Location: Stockholms län
Posts: 498
Default

Vad snyggt det blir!
Kul att se lite Mariefredssaker, där man har varit ganska mycket.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 09:25 PM   #5
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by X2an View Post
Vad snyggt det blir!
Kul att se lite Mariefredssaker, där man har varit ganska mycket.
Roligt att detta projekt landar väl hos folket kring huvudstan, själv har jag svårt att "få tummen ur västkusten", men bygga är gôrskôj !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 07:26 PM   #6
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 120208 Väggarna resta!

Här kommer nåt inte fullt lika snyggt, men nödvändigt. På de mallar jag gjort har jag nu byggt "riktiga väggar" med urtag för fönster. Nästa steg är att fila på texturer och alphas så att allt ser realistiskt ut.

Pepparkakshuskonstruktion är ungefär hur jag jobbar.
Attached Images
File Type: jpg 3.jpg (245.0 KB, 183 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 09:53 PM   #7
spyfrog
Medlem
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gävle
Posts: 1,535
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Här kommer nåt inte fullt lika snyggt, men nödvändigt. På de mallar jag gjort har jag nu byggt "riktiga väggar" med urtag för fönster. Nästa steg är att fila på texturer och alphas så att allt ser realistiskt ut.

Pepparkakshuskonstruktion är ungefär hur jag jobbar.
Hur får du ut hålen för fönstren? Boelsk subtraktion eller något annat?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-09-2012, 07:50 AM   #8
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by spyfrog View Post
Hur får du ut hålen för fönstren? Boelsk subtraktion eller något annat?
Boolean duger inte för då försvinner karmarna. Den metod jag använder är:

ritar upp väggen som rektangel eller line, ritar fönster och dörröppningar i samma plan. Sedan ovandlar jag själva väggen till Editable spline om det är en Rectangle. sedan gör man Attach Multi av alla Lines och Rectangles som skall bli fönster och dörrar. Sedan Extrude till lämplig tjocklek och vips är väggen klar. Avslutar med Reset Xform.

Den här metoden gör att varje väggyta blir en enda polygon och därmed lättmappad. Väldigt lättarbetat när det gäller t.ex. vagnsidor med många öppningar (t.ex. Kungavagnen).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-12-2012, 12:41 AM   #9
spyfrog
Medlem
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gävle
Posts: 1,535
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Boolean duger inte för då försvinner karmarna. Den metod jag använder är:

ritar upp väggen som rektangel eller line, ritar fönster och dörröppningar i samma plan. Sedan ovandlar jag själva väggen till Editable spline om det är en Rectangle. sedan gör man Attach Multi av alla Lines och Rectangles som skall bli fönster och dörrar. Sedan Extrude till lämplig tjocklek och vips är väggen klar. Avslutar med Reset Xform.

Den här metoden gör att varje väggyta blir en enda polygon och därmed lättmappad. Väldigt lättarbetat när det gäller t.ex. vagnsidor med många öppningar (t.ex. Kungavagnen).
Jag undrar vad motsvarande operation skulle bli i det 3D program jag använder. Där har vi inga möjligheter att omvandla saker till editable splines nämligen...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-12-2012, 01:10 AM   #10
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,735
Default

Jag tror den metoden som Lan använder är unik för 3Ds, men går att använda i andra program genom vanlig edge/verteciesline uppritning och sedan göra faces mellan de uppritade linjerna. I Blender så kan du rita linjer på frihand, lägga till cirklar och annat med valfri upplösning och sedan binda ihop allt med fill (F eller Shift-F). Går att göra på motsvarande sätt i alla 3D-program.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-12-2012, 06:49 PM   #11
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 120212 windows and walls

Metoden är väl närmast standard i gmax (och 3Dmax) för att skapa uttag i väggar, Med Boolean skapas en massa onödiga faces och massa nödvändiga skapas ej. Metoden finns säkert i Blender och hur man gör kan säkert Korvtiger beskriva när han får tid?

Två shots på östgaveln på Läggesta Nedre. Den bakre är ett plan mappat med bjornls fina vinkelräta bilder, den främre är gjord i 3D och märks knappt rakt framifrån men blir tydlig i snett perspektiv. Något att fundera på om det är värt mödan och polygonkostnaden. Det beror väl på vilka krav man har och vad man vill uppnå! Läggesta Nedre är ju en "spårnära" byggnad och dom föredrar jag detaljerade liksom lok och vagnar! Nu kommer säkert nån hoppande med LOD igen, och visst! ... om någon orkar göra det. Men det är inte jag!
Attached Images
File Type: jpg 5.jpg (69.3 KB, 125 views)
File Type: jpg 6.jpg (258.1 KB, 126 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-16-2012, 05:44 PM   #12
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Smile "Arvet" efter bjornl .

Det gäller att förvalta det fina material jag fick "ärva" av bjornl. Ni anar inte vilket nöje det är att jobba vidare med förstklassigt dokumenterade grejer! Just nu är väggar, fönster och dörrar på plats och sen kommer allt filigranarbete med tak och annat. Men det är bara ett rent nöje, jag tror inte jag svurit mer än 10 gånger idag

För alla polygonneurotiker kan jag nämna att det just nu är fler än 350 men mindre än 3500
Attached Images
File Type: jpg 7.jpg (72.5 KB, 85 views)
File Type: jpg 8.jpg (59.1 KB, 84 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Last edited by lan; 02-16-2012 at 05:49 PM.
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-16-2012, 05:55 PM   #13
bjornl
Medlem
 
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
Default

Hej LAn

Snyygt. Och vadå polygoner.

Stina och Ekan har ju upptäckt konceptet landskapssimulator i en granntråd. Då beövs ju bara 0 FPS
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-16-2012, 08:43 PM   #14
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Wink Frisering av takskägg

Att frisera takskägg är en grannlaga frisöruppgift men det går att göra utan allt för mycket polygonspill!

Men här behövs Korvtigers gamla recept för vita ytor:

"Mörka ned dom ordentligt och sen ytterligare 50 %". Det kommer sen, behåll vitbalansen tills allt är på plats för det syns bättre då!

Detta är gôrskõj, det borde fler ägna sig åt! Bjornl kan säkert intyga detta?
Attached Images
File Type: jpg 9.jpg (87.2 KB, 72 views)
File Type: jpg 10.jpg (72.8 KB, 72 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2012, 09:21 AM   #15
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 120217

Snickarglädje i Läggesta i Cyberspace.
Attached Images
File Type: jpg 11.jpg (91.3 KB, 58 views)
File Type: jpg 12.jpg (85.4 KB, 57 views)
File Type: jpg 13.jpg (73.8 KB, 54 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Last edited by lan; 02-17-2012 at 11:06 AM.
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 08:37 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009