![]() |
Läggesta Nedre
3 bifogad(e) fil(er)
Bjornl har beslutat koncentrera sig på Donjs Malletlok ett tag framöver och har frågat mig om jag vill ta över bygget av Läggesta Nedre, och naturligtvis, när jag vet vilket bra "research" bjornl gör! Utan ritning men med bjornls plan- och måttskisser går det att bygga en slags ritning direkt i byggprogrammet där väggarnas plan textureras från utskurna texturer ur bjornls bilder. De 3 grunderna la jag ut först sen byggde jag väggmallarna på plats efter mått. Det ni ser på bilderna är alltså bara "fotoritningar" på vilka väggarna sen kan byggas. Lite nytt och ovanligt byggsätt men intressant!
|
Hej LAn
Det går undan ser jag. :) Skall se hur vädret är på fredag men jag räknar med en lite fotoexpedition till Mariefred. |
Citat:
Och STORT TACK, bjornl!!!! |
Vad snyggt det blir! :)
Kul att se lite Mariefredssaker, där man har varit ganska mycket. |
Citat:
|
120208 Väggarna resta!
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer nåt inte fullt lika snyggt, men nödvändigt. På de mallar jag gjort har jag nu byggt "riktiga väggar" med urtag för fönster. Nästa steg är att fila på texturer och alphas så att allt ser realistiskt ut.
Pepparkakshuskonstruktion är ungefär hur jag jobbar. |
Citat:
|
Citat:
ritar upp väggen som rektangel eller line, ritar fönster och dörröppningar i samma plan. Sedan ovandlar jag själva väggen till Editable spline om det är en Rectangle. sedan gör man Attach Multi av alla Lines och Rectangles som skall bli fönster och dörrar. Sedan Extrude till lämplig tjocklek och vips är väggen klar. Avslutar med Reset Xform. Den här metoden gör att varje väggyta blir en enda polygon och därmed lättmappad. Väldigt lättarbetat när det gäller t.ex. vagnsidor med många öppningar (t.ex. Kungavagnen). |
Citat:
|
Jag tror den metoden som Lan använder är unik för 3Ds, men går att använda i andra program genom vanlig edge/verteciesline uppritning och sedan göra faces mellan de uppritade linjerna. I Blender så kan du rita linjer på frihand, lägga till cirklar och annat med valfri upplösning och sedan binda ihop allt med fill (F eller Shift-F). Går att göra på motsvarande sätt i alla 3D-program.
|
120212 windows and walls
2 bifogad(e) fil(er)
Metoden är väl närmast standard i gmax (och 3Dmax) för att skapa uttag i väggar, Med Boolean skapas en massa onödiga faces och massa nödvändiga skapas ej. Metoden finns säkert i Blender och hur man gör kan säkert Korvtiger beskriva när han får tid?
Två shots på östgaveln på Läggesta Nedre. Den bakre är ett plan mappat med bjornls fina vinkelräta bilder, den främre är gjord i 3D och märks knappt rakt framifrån men blir tydlig i snett perspektiv. Något att fundera på om det är värt mödan och polygonkostnaden. Det beror väl på vilka krav man har och vad man vill uppnå! Läggesta Nedre är ju en "spårnära" byggnad och dom föredrar jag detaljerade liksom lok och vagnar! Nu kommer säkert nån hoppande med LOD igen, och visst! ... om någon orkar göra det. Men det är inte jag! |
"Arvet" efter bjornl .
2 bifogad(e) fil(er)
Det gäller att förvalta det fina material jag fick "ärva" av bjornl. Ni anar inte vilket nöje det är att jobba vidare med förstklassigt dokumenterade grejer! Just nu är väggar, fönster och dörrar på plats och sen kommer allt filigranarbete med tak och annat. Men det är bara ett rent nöje, jag tror inte jag svurit mer än 10 gånger idag :oskyldig:
För alla polygonneurotiker kan jag nämna att det just nu är fler än 350 men mindre än 3500 :Skvaller: |
Hej LAn
Snyygt. Och vadå polygoner. Stina och Ekan har ju upptäckt konceptet landskapssimulator i en granntråd. Då beövs ju bara 0 FPS |
Frisering av takskägg
2 bifogad(e) fil(er)
Att frisera takskägg är en grannlaga frisöruppgift men det går att göra utan allt för mycket polygonspill!
Men här behövs Korvtigers gamla recept för vita ytor: "Mörka ned dom ordentligt och sen ytterligare 50 %". Det kommer sen, behåll vitbalansen tills allt är på plats för det syns bättre då! Detta är gôrskõj, det borde fler ägna sig åt! Bjornl kan säkert intyga detta? |
120217
3 bifogad(e) fil(er)
Snickarglädje i Läggesta i Cyberspace.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37. |