|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  2011-10-19, 21:04 | #1 | 
| Veteran Reg.datum: Aug 2001 Ort: Mölndal 
					Inlägg: 4 267
				 |  Suddig mittlinje på vägen 
			
			Hej Jag undrar om någon vet vad jag skall ändra i inställningarna, för att slippa suddiga mittlinjer i vägar ? Jag har nästan allt på max, men något måste justeras. 
				__________________    | 
|   |   | 
|  2011-10-19, 22:10 | #2 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Mar 2002 Ort: Trollhättan 
					Inlägg: 9 861
				 |   
			
			Hej! Samma sak för mig den rutt som heter Hagen to Seigen. Vet inte varför det blir så. Hoppas någon expert kan svara. 
				__________________ MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-10-19 klockan 22:30. | 
|   |   | 
|  2011-10-19, 22:34 | #3 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2008 Ort: Lidköping, Sweden 
					Inlägg: 908
				 |   
			
			Har du Anti-Aliasing på max?
		 
				__________________ Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com | 
|   |   | 
|  2011-10-19, 22:50 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   
			
			Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
		 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | 
|   |   | 
|  2011-10-20, 01:07 | #5 | 
| Veteran Reg.datum: Aug 2001 Ort: Mölndal 
					Inlägg: 4 267
				 |   
			
			Hej  Jag har följt guiden där man ställer in grafiken. ATI control-center har jag ställt ner alla värden, allt enligt vad som rekommenderades. 
				__________________    | 
|   |   | 
|  2011-10-20, 05:04 | #6 | 
| Veteran Reg.datum: Aug 2001 Ort: Mölndal 
					Inlägg: 4 267
				 |  någon lösning kan inte jag bidra med 
			
			Hej  Nu har jag testat i två timmar, med alla tänkbara inställningar, men det har inte hjälpt. I vissa inställningar så har det inte ens gått att köra tåget, mycket låga frames. Så någon lösning kan inte jag bidra med   
				__________________    | 
|   |   | 
|  2011-10-20, 09:26 | #7 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Mar 2002 Ort: Trollhättan 
					Inlägg: 9 861
				 |   
			
			Det måste vara galet med vägarnas filer eller nå´t. Husen och träden syns bra på långt håll där vägens mittlinje inte syns. Jag tror det som Basse skrev.
		 | 
|   |   | 
|  2011-10-20, 12:26 | #8 | |
| Medlem Reg.datum: May 2003 Ort: Östergötland 
					Inlägg: 864
				 |   Citat: 
 Då den iställningen ska göra så att texturer blir skarpare en längre bit. Du kan även testa att höja "Anisotropic Filtering" i ATI Control Center.   
				__________________ Mvh Alexander Senast redigerad av alex den 2011-10-20 klockan 12:28. | |
|   |   | 
|  2011-10-20, 17:09 | #9 | |
| Medlem Reg.datum: Feb 2005 Ort: Karlstad, Sverige 
					Inlägg: 988
				 |   Citat: 
 Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är. Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare. MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace. Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512). Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera. Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade. Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas. Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning. /æ | |
|   |   | 
|  2011-10-20, 21:18 | #10 | 
| Veteran Reg.datum: Aug 2001 Ort: Mölndal 
					Inlägg: 4 267
				 |  Anisotropic x8 
			
			Hej Jäss  Nu är mittlinjen perfekt. Jag ställde in Anisotropic x8 i spelet När jag använde samma inställning i Catalyst, så hjälpte inte det, jag provade även med x16, men det var lika suddigt Men när jag ställde in x8 i spelet, så blev det fint  Tack till Alex   
				__________________    | 
|   |   | 
|  2011-10-20, 21:33 | #11 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Mar 2002 Ort: Trollhättan 
					Inlägg: 9 861
				 |   
			
			Jaaa, där har vi orsaken! Jättebra!   T.o.m. Husen och träden med. 
				__________________ MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-10-20 klockan 21:36. | 
|   |   |