Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-14, 22:11   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard En tjuvtitt på Z43 och ett problem som söker en lösning

Hej

Nu börjar jag bli färdig med Z43 lokomotorn, dock återstår ett problem nämligen att när man drar vagnarna så ökar avståndet mellan lok och vagn så att tryckluftsslangarna går i sär, som tur är läcker inte den virtuella luften ut så man slipper få nödbroms men det ser ändå irriterande ut.

Jag trodde ett tag att lösningen var max-coupler-gap men den verkar inte ha någon effekt.





Till sist vore det uppskattat om någon kunde ta en titt på loket som det ser ut nu. Huvudsakligen vill jag ha kommentarer på UV mappningen från de som kan vara intereserade av att göra ommålningar och lösningar på mina koppelproblem som jag beskrev ovan men naturligtvis är även andra observationer och kommentarer välkomna.

En beta version av loket kan man plocka ner på länken nedan, den kommer att tas bort när den färdiga versionen kommer upp på download.

http://dl.dropbox.com/u/14561756/z43-446.cdp
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (126.3 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (126.4 KB, 361 visningar)
Filtyp: jpg progress2.jpg (149.9 KB, 358 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 07:37   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det slog mig att om jag ville ha kommentarer på mappningen så borde jag kanske lägga med mappningskartorna också så att det blir lättare att hitta.

Tyvärr fick jag stoppa in mina png filer i en zip för att överlista forumet. Jag hade ingen lust att lägga upp jpg som förstör skärpan eller tga som är onödigt stora.
Bifogade filer
Filtyp: zip Z43G3-mapping.zip (38.1 KB, 56 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 09:51   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bear,
vi i STLEB kör med max-coupler-gap 0.02 m och buffertlängd 0.65 m, som är en hyfsad kompromiss, a.limfront och a.limback ligger i bufferttallrikens plan och 0.65 m utanför a.koppela resp. a.koppelb som ligger i buffertbalkens plan. Kolla dessa avstånd och din buffertlängd! Bufferthöjd kan ju variera mellan 1.02 - 1.07 m. a.limfront och a.limback skall ju alltid ha höjden 0,89 m.

Skall prova att måla om till "ökenråttan", Säröbanans lokomotor "som skuttade fram på rälsen".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 13:54   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det slog mig att om jag ville ha kommentarer på mappningen så borde jag kanske lägga med mappningskartorna också så att det blir lättare att hitta.

Tyvärr fick jag stoppa in mina png filer i en zip för att överlista forumet. Jag hade ingen lust att lägga upp jpg som förstör skärpan eller tga som är onödigt stora.
Mycket bra & lättbegripligt .
Nu får man ju användning för alla fina bilder som Bengan m.fl har lagt upp i tråden "Loggor mm", finns en hel hög med sådana här "Z:an" där, banverkare, mm, mm .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 15:25   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Mycket bra & lättbegripligt .
Nu får man ju användning för alla fina bilder som Bengan m.fl har lagt upp i tråden "Loggor mm", finns en hel hög med sådana här "Z:an" där, banverkare, mm, mm .
OBS! det kommer att bli lite smärre texturändringar innan release. Men å andra sidan lär den bara vara några dagar bort.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 15:48   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Jaha, ser att ekan redan har spanat in banverket och några varianter till.

Då är det väl bäst att ligga lågt här, då jag inte kommer upp i hans vädringsklass av lok och vagnar.

En fråga till Bear.

Fixar du en texturegrupp till henne också?

Ser framför mig, minst 4 - 5 olika varianter.
Så det vore bra, om man kunde få in dom, på bara ett lok.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 18:28   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Jaha, ser att ekan redan har spanat in banverket och några varianter till.

Då är det väl bäst att ligga lågt här, då jag inte kommer upp i hans vädringsklass av lok och vagnar.

En fråga till Bear.

Fixar du en texturegrupp till henne också?

Ser framför mig, minst 4 - 5 olika varianter.
Så det vore bra, om man kunde få in dom, på bara ett lok.
Låter som en god tanke, Bengan, allt är ju mappat på samma textur så det är som gjort för texturegroup!

Bear, om du behöver hjälp med texturegroup så tveka inte att höra av dig! Hos mig växer numera texturegroups ut som eksem, dom har blivet en "hatad" och "älskad" biprodukt till byggandet.

Upptäckte ett bra sätt att använda dina mappbilder för ommålning. Eftersom dom är svart på vitt så maskade jag bort det vita och använde de svarta konturerna som ett lager ovanpå din grundtextur, sen behöver man bara fylla i varje fält i lagret med ny textur och den hamnar helt rätt på loket! Behöver man lägga in nya begränsningslinjer i lagret går det också bra. Om jag får tid skall jag visa vad jag menar med "Ökenråttan"?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 20:56   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bear,
vi i STLEB kör med max-coupler-gap 0.02 m och buffertlängd 0.65 m, som är en hyfsad kompromiss, a.limfront och a.limback ligger i bufferttallrikens plan och 0.65 m utanför a.koppela resp. a.koppelb som ligger i buffertbalkens plan. Kolla dessa avstånd och din buffertlängd! Bufferthöjd kan ju variera mellan 1.02 - 1.07 m. a.limfront och a.limback skall ju alltid ha höjden 0,89 m.

Skall prova att måla om till "ökenråttan", Säröbanans lokomotor "som skuttade fram på rälsen".
max-coupler-gap 0.02 (CHECK)
Avstånd x.koppela - a.limfront/back 0,65m (CHECK)
x.limfront/back i plan med buffert (CHECK)
Fungerar (Nope)

Det måste vara något magiskt fel som jag har. Lite störigt när det fungerar så bra med andra fordon. Jag skall fortsätta klura ett tag till men i värsta fall får jag släppa den som den fungerar nu.

Vad gäller ökenråttan så är det ju inte riktigt rätt lok men det är fritt fram att måla om ändå. Egentligen skall det vara en mellanversion som jag hittade ritningar till igår. Det är möjligt att den också kommer i framtiden men håll inte andan.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 21:37   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så då vet jag vad som är problemet, om man kopplar vagnarna mot A änden på loket så fungerar inte max-coupler-gap medan om man kopplar dem i B änden så fungerar det perfekt. Samma sak med J loket också, troligen en "feature" från auran.

Det var bara det att med en lokomotor så spelar det inte så stor roll. Med en z4:an så trycker man nästan hellre vagnarna för att slippa ha spakarna bakom ryggen när man skall hålla koll på signalgivaren.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 22:08   #10
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så då var filen på dropbox uppdaterad med vad som troligen blir den slutgiltiga texturmappningen om ingen skriker väldigt högt.

Jag avvaktar ett tag och ser om det trillar in texturer så jag kan släppa loket med en texture group efter korvtigers eminenta guide.

Bifogar en ny version av kartbilden för UV/Mappningen. Det som har ändrats är gångborden, "bottenplattan" samt hyttgolvet.
Bifogade filer
Filtyp: zip z43G3-mapping.zip (69.5 KB, 51 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 10:17   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg

Jag avvaktar ett tag och ser om det trillar in texturer så jag kan släppa loket med en texture group efter korvtigers eminenta guide.
Info till Bear och Ekan.

Sitter och klipper och klistrar för fullt på Z43:an, för att få till BV DAL 1940.

Har än så länge, inte stöt på några större problem för ommålning på henne.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0000.jpg (203.1 KB, 255 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0001.jpg (203.8 KB, 256 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 16:08   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Bear.

Här har du en texture till gruppen.

Ligger i zippen här under.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0002.jpg (177.0 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0003.jpg (169.1 KB, 235 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0004.jpg (172.6 KB, 236 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar BV Z43 DAL 1940.rar (2.15 MB, 63 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 20:30   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Såg att Ekan har satt igång att kladda också.

Bara lite info, att denna också är på G, så att vi inte sitter och gör dubbelt.

Kanske också påskyndar konventering till RW, då Mazz kanske är sugen att köra lite NBVJ där.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0005.jpg (195.9 KB, 219 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20101116_0006.jpg (198.0 KB, 219 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 21:38   #14
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Mycket snyggt, både modell och målningar! Om den släpps till Rw kanske jag gör några målningar sen.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 13:04   #15
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

En texture till, om det blir en texturegrupp till henne.

Finns i zippen nedan.
Har slarvat bort din mailadress Bear.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20101118_0003.jpg (178.9 KB, 180 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20101118_0004.jpg (188.5 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20101118_0006.jpg (182.2 KB, 172 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar NBVJ Z43 139.rar (2.07 MB, 57 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009