![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Hej
Nu börjar jag bli färdig med Z43 lokomotorn, dock återstår ett problem nämligen att när man drar vagnarna så ökar avståndet mellan lok och vagn så att tryckluftsslangarna går i sär, som tur är läcker inte den virtuella luften ut så man slipper få nödbroms men det ser ändå irriterande ut. Jag trodde ett tag att lösningen var max-coupler-gap men den verkar inte ha någon effekt. Till sist vore det uppskattat om någon kunde ta en titt på loket som det ser ut nu. Huvudsakligen vill jag ha kommentarer på UV mappningen från de som kan vara intereserade av att göra ommålningar och lösningar på mina koppelproblem som jag beskrev ovan men naturligtvis är även andra observationer och kommentarer välkomna. En beta version av loket kan man plocka ner på länken nedan, den kommer att tas bort när den färdiga versionen kommer upp på download. http://dl.dropbox.com/u/14561756/z43-446.cdp
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Det slog mig att om jag ville ha kommentarer på mappningen så borde jag kanske lägga med mappningskartorna också så att det blir lättare att hitta.
Tyvärr fick jag stoppa in mina png filer i en zip för att överlista forumet. Jag hade ingen lust att lägga upp jpg som förstör skärpan eller tga som är onödigt stora.
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Bear,
vi i STLEB kör med max-coupler-gap 0.02 m och buffertlängd 0.65 m, som är en hyfsad kompromiss, a.limfront och a.limback ligger i bufferttallrikens plan och 0.65 m utanför a.koppela resp. a.koppelb som ligger i buffertbalkens plan. Kolla dessa avstånd och din buffertlängd! Bufferthöjd kan ju variera mellan 1.02 - 1.07 m. a.limfront och a.limback skall ju alltid ha höjden 0,89 m. Skall prova att måla om till "ökenråttan", Säröbanans lokomotor "som skuttade fram på rälsen".
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Nu får man ju användning för alla fina bilder som Bengan m.fl har lagt upp i tråden "Loggor mm", finns en hel hög med sådana här "Z:an" där, banverkare, mm, mm ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
OBS! det kommer att bli lite smärre texturändringar innan release. Men å andra sidan lär den bara vara några dagar bort.
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jaha, ser att ekan redan har spanat in banverket och några varianter till.
Då är det väl bäst att ligga lågt här, då jag inte kommer upp i hans vädringsklass av lok och vagnar. En fråga till Bear. Fixar du en texturegrupp till henne också? Ser framför mig, minst 4 - 5 olika varianter. Så det vore bra, om man kunde få in dom, på bara ett lok.
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Bear, om du behöver hjälp med texturegroup så tveka inte att höra av dig! Hos mig växer numera texturegroups ut som eksem, dom har blivet en "hatad" och "älskad" biprodukt till byggandet. Upptäckte ett bra sätt att använda dina mappbilder för ommålning. Eftersom dom är svart på vitt så maskade jag bort det vita och använde de svarta konturerna som ett lager ovanpå din grundtextur, sen behöver man bara fylla i varje fält i lagret med ny textur och den hamnar helt rätt på loket! Behöver man lägga in nya begränsningslinjer i lagret går det också bra. Om jag får tid skall jag visa vad jag menar med "Ökenråttan"?
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Avstånd x.koppela - a.limfront/back 0,65m (CHECK) x.limfront/back i plan med buffert (CHECK) Fungerar (Nope) Det måste vara något magiskt fel som jag har. Lite störigt när det fungerar så bra med andra fordon. Jag skall fortsätta klura ett tag till men i värsta fall får jag släppa den som den fungerar nu. Vad gäller ökenråttan så är det ju inte riktigt rätt lok men det är fritt fram att måla om ändå. Egentligen skall det vara en mellanversion som jag hittade ritningar till igår. Det är möjligt att den också kommer i framtiden men håll inte andan.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Så då vet jag vad som är problemet, om man kopplar vagnarna mot A änden på loket så fungerar inte max-coupler-gap medan om man kopplar dem i B änden så fungerar det perfekt. Samma sak med J loket också, troligen en "feature" från auran.
Det var bara det att med en lokomotor så spelar det inte så stor roll. Med en z4:an så trycker man nästan hellre vagnarna för att slippa ha spakarna bakom ryggen när man skall hålla koll på signalgivaren.
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Så då var filen på dropbox uppdaterad med vad som troligen blir den slutgiltiga texturmappningen om ingen skriker väldigt högt.
Jag avvaktar ett tag och ser om det trillar in texturer så jag kan släppa loket med en texture group efter korvtigers eminenta guide. Bifogar en ny version av kartbilden för UV/Mappningen. Det som har ändrats är gångborden, "bottenplattan" samt hyttgolvet.
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citat:
Sitter och klipper och klistrar för fullt på Z43:an, för att få till BV DAL 1940. Har än så länge, inte stöt på några större problem för ommålning på henne.
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]()
Bear.
Här har du en texture till gruppen. Ligger i zippen här under.
![]() |
#13 |
|
![]()
Såg att Ekan har satt igång att kladda också.
Bara lite info, att denna också är på G, så att vi inte sitter och gör dubbelt. Kanske också påskyndar konventering till RW, då Mazz kanske är sugen att köra lite NBVJ där.
![]() |
#14 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Mycket snyggt, både modell och målningar! Om den släpps till Rw kanske jag gör några målningar sen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]()
En texture till, om det blir en texturegrupp till henne.
Finns i zippen nedan. Har slarvat bort din mailadress Bear.