Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-11, 14:56   #1
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard Hur gör man modeller till TRS06?

Hej.
Jag är en helt nybörjare på att överföra saker till trainz men jag undrar hur man överför de modeller man har gjort klart i gmax till TRS06.
När jag väljer Export file i GMax så blir filen en .P3D fil...
Hur gör man om de till en annan filtyp som trainz tar?
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-03-11 klockan 15:10.
Affe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 15:13   #2
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Du måste ladda ner trainz asset creaton studio som är ett gamepack till gmax.
Det är likadant som gmax men du kan exportera till trainz.

Jag har tyvärr ingen direktlänk men jag tror du kan hitta den själv med hjälp av exempelvis www.google.se
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 15:15   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Hallå Affe.

Du behöver ha Trainz Content Creation Pack installerat för att få Im och Pm filer.

Finns på länken nedan, om den nu fungerar.

http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip

EDIT: eller på denna länk http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2007-03-11 klockan 15:16.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 13:07   #4
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Tack så mycket för svaren, arvid och bengan...
Men om jag har gjort en moddell och överfört den till .IM ...
Hur för jag in den i spelet så att det blir en modell i trainz...
För TRS 06 är det content creater plus som man ska använda för att lägga in moddeller, tror jag?
Är jag inne på rätt spår lr behövs det att växlas om lite?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 15:31   #5
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Vet du överhuvudtaget vilka filer man måste ha med?

Om du vet det är det bara att lägga dessa i en mapp och sedan beroende på om det är till trs 2004 eller 2006 skiftar det lite.

Om du inte vet kan du leta i forumet efter många trådar med bra fakta.
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 19:20   #6
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag har letat men har inte hittat...
Finns det några bra guider för att scipta fram en liten moddel till trainz?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 08:30   #7
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

bland annat i forumet finns det en om ett hus.
Gör den så lär du kunna göra fler saker.

Jag kan hjälpa till ytterligare men jag vill att du läser dessa guider först.
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 18:52   #8
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Men jag har redan läst de guider som finns i forumet några hundratals gånger!
jag vet redan hur man gör en modell men jag vet inte hur man transporterar den till trainz!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 19:17   #9
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

i trainz asset creation studio (trainz-pluginen till Gmax) tar du File -> Export

sedan är det bara att skriva en configfil samt att lägga alla filer på rätt ställe (vet ej var då jag inte har TRS06 instalerat...)
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-20, 21:34   #10
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag ber om ursäkt för att jag aldrig har nämnt det här men det jag egentligen behöver hjälp är hur man scriptar sjlva modellen så att den kommer in i trainz!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 18:02   #11
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Skapa en mapp.
Exportera objektet till IM-format och även alla texturefiler.
Lägg dessa i mappen.
Gör sedan en textdokument som du kallar config.

Jag kopierade en config som jag använder till alla mina byggnader och skyltar, i detta fallet en bankomat.

kuid <kuid:185092:1010:1>
region "Sweden"
type "machine"
description ""
trainz-build 2
category-class "BC"
category-region-0 "SE"
category-era-0 "2000s"
asset-filename "bankomat"
username "bankomat"
thumbnail
author "Arvid Nilson"
organisation "'"
contact-email "Arvid.lok@telia.com"
license "The content(s) may not be included in or referenced from any commercial content (Payware or Shareware)."
kind "scenery"


Självklart får du inte använda min kuid eller liknande!

Asset-filename måste vara exakt samma som namnet på Im filen och mappen allt ligger i.
Username är det som står i trainz.

Tips:

-Tänk på att texurerna måste vara exempel 512*512, 64*128, 256*1024 etc..


Hoppas du blev lite klokare av denna guiden.
__________________
Arvid Nilsson

Senast redigerad av Arre den 2007-03-23 klockan 18:33.
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 19:55   #12
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
kuid <kuid:185092:1010:1>

Självklart får du inte använda min kuid eller liknande!
Då kanske du inte ska skylta med din KUID?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 21:08   #13
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Tack så mycket för det arvid...
Nu ska en moddell göras till taarainz
EDIT: MÅSTE texturerna vara en viss storlek?
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-03-23 klockan 21:25.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 23:40   #14
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Affe

EDIT: MÅSTE texturerna vara en viss storlek?
Hej

Ja tydligen skall det vara det eftersom Arvid räknade upp en massa storlekar. Nu kan jag inget om G-max men tror att de skall vara som Arvid skrev tex då 256*256 och inte tex 256*323....
Ser du skillnaden?

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009