|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2017-03-01, 17:20 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2016 Ort: Vänersborg 
					Inlägg: 605
				 |  Repaints 
			
			Är det någon som kan tänka sig att göra några repaints på Stl´s Tgoj Ma & Sj Da Sab I BJS målning o kanske fler om någon kan & vill. Är väldigt tacksam om någon gör det!, jag kan tyvär inget om 3D-Design mm. 
				__________________ Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.   Edwin Bohm | 
|   |   | 
|  2017-03-01, 18:13 | #2 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Intressant ! En typisk BJ-maskin. Da har ju en texturegoup som säkert nån "ansvarig" kan fylla på - ingen nämnd ingen glömd. Detta har inget med 3D-design att göra utan med svettigt måleriarbete i nått bildprogram typ GIMP eller Photoshop. Eftersom "stinsen brinner" kan han ju lära sig nåt av dom - GIMP är gratis ! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2017-03-01, 18:42 | #3 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2016 Ort: Vänersborg 
					Inlägg: 605
				 |   
			
			Okej får ta en titt på programen    Men va är det för filer som man ska måla om i så fall??
		 
				__________________ Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.   Edwin Bohm | 
|   |   | 
|  2017-03-02, 17:08 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 1 062
				 |   
			
			Jag gjorde en gång i tiden en PDF som enkelt beskriver hur man gör "repaints" och skickade till någon här på forumet, ska se om den finns på min dator eller om den också försvunnit med åren.  Minns tyvärr inte vem jag gjorde den åt.. så jag vet inte om den finns i någon annans ägo. Men den var baserad på GIMP och innehöll mycket grundläggande tekniker. Annars så kan säkerligen någon simpelt beskriva hur man gör. Jag har dessvärre inte själv vart aktiv med Trainz på något år, så minnet är lite rostigt. 
				__________________   | 
|   |   | 
|  2017-03-02, 18:05 | #5 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 Sedan får du lägga till två rader med dessa i config i containrarna textures resp. string-table. Sen är det "bara" att måla om body_da5.tga Lycka till 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2017-03-02, 18:49 | #6 | |
| Medlem Reg.datum: Nov 2016 Ort: Vänersborg 
					Inlägg: 605
				 |   Citat: 
 Tack! har börjat kladda men hur kan jag se resultat i spelet/ ändra fil typ?? 
				__________________ Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.   Edwin Bohm | |
|   |   | 
|  2017-03-02, 21:23 | #7 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			I Gimp måste du välja export och sedan välja vilken filtyp du ska spara som, där ska .tga finnas. Ett tips är att du ställer in så att Utforskaren visare vilka filändelser du har, så kan du se att det blivit rätt.   Se till .texture.txt-filen som du kopierat pekar ut rätt fil. Öppna den och ändra så den pekar på din nya tga-fil. Sedan måste du lägga till texuren i configen på texture-groupen så att loket/vagnen du målar om kan hitta den. I configen så ser det ut något sådanthär Kod: ...
textures
{
  0                                     "g3_broms_1.texture"
  1                                     "g3_broms_2.texture"
  2                                     "g3_broms_3.texture"
}
string-table
{
  texture_0                             "SJ G3 24119"
  texture_1                             "SJ G3 19718"
  texture_2                             "SJ Gs 19895"
  texture_3                             "SJ Gs 18787"
}
...Sedan måste du lägga till en rad i string-tablen. Det är det inom citattecknen till höger som visas i propertyrutan som namn på texturen. Lägg till en rad här och ge din textur ett namn. Notera att det är en rad mer i string-tablen, detta beroende på att den första raden här syftar på default-texturen som ligger i vagnen/lokets asset. textures-tabellen innehåller bara de extra texturer som finns i texture-groupen. 
				__________________ -k- | 
|   |   |