Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Repaints (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36484)

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-01 16:20

Repaints
 
1 bifogad(e) fil(er)
Är det någon som kan tänka sig att göra några repaints på Stl´s Tgoj Ma & Sj Da Sab I BJS målning o kanske fler om någon kan & vill.

Är väldigt tacksam om någon gör det!, jag kan tyvär inget om 3D-Design mm.

lan 2017-03-01 17:13

Intressant ! En typisk BJ-maskin. Da har ju en texturegoup som säkert nån "ansvarig" kan fylla på - ingen nämnd ingen glömd.

Detta har inget med 3D-design att göra utan med svettigt måleriarbete i nått bildprogram typ GIMP eller Photoshop.

Eftersom "stinsen brinner" kan han ju lära sig nåt av dom - GIMP är gratis !

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-01 17:42

Okej får ta en titt på programen Men va är det för filer som man ska måla om i så fall??

rely 2017-03-02 16:08

Jag gjorde en gång i tiden en PDF som enkelt beskriver hur man gör "repaints" och skickade till någon här på forumet, ska se om den finns på min dator eller om den också försvunnit med åren.
Minns tyvärr inte vem jag gjorde den åt.. så jag vet inte om den finns i någon annans ägo.
Men den var baserad på GIMP och innehöll mycket grundläggande tekniker.

Annars så kan säkerligen någon simpelt beskriva hur man gör. Jag har dessvärre inte själv vart aktiv med Trainz på något år, så minnet är lite rostigt.

lan 2017-03-02 17:05

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen (Inlägg 305999)
Okej får ta en titt på programen Men va är det för filer som man ska måla om i så fall??

Det blir till att kopiera t.ex. body_da1.tga till body_da5.tga och body_da1.texture.txt till body_da5.texture.txt.

Sedan får du lägga till två rader med dessa i config i containrarna textures resp. string-table.

Sen är det "bara" att måla om body_da5.tga

Lycka till

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-02 17:49

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 306016)
Det blir till att kopiera t.ex. body_da1.tga till body_da5.tga och body_da1.texture.txt till body_da5.texture.txt.

Sedan får du lägga till två rader med dessa i config i containrarna textures resp. string-table.

Sen är det "bara" att måla om body_da5.tga

Lycka till




Tack! har börjat kladda men hur kan jag se resultat i spelet/ ändra fil typ??

korvtiger 2017-03-02 20:23

I Gimp måste du välja export och sedan välja vilken filtyp du ska spara som, där ska .tga finnas. Ett tips är att du ställer in så att Utforskaren visare vilka filändelser du har, så kan du se att det blivit rätt. :)

Se till .texture.txt-filen som du kopierat pekar ut rätt fil. Öppna den och ändra så den pekar på din nya tga-fil.

Sedan måste du lägga till texuren i configen på texture-groupen så att loket/vagnen du målar om kan hitta den. I configen så ser det ut något sådanthär
Kod:

...
textures
{
  0                                    "g3_broms_1.texture"
  1                                    "g3_broms_2.texture"
  2                                    "g3_broms_3.texture"
}

string-table
{
  texture_0                            "SJ G3 24119"
  texture_1                            "SJ G3 19718"
  texture_2                            "SJ Gs 19895"
  texture_3                            "SJ Gs 18787"
}
...

Textures pekar på de texture-filer som ligger i texture-replacement asseten. Lägg till en till rad sist här med .texture.txt-filen som pekar på din nya textur.
Sedan måste du lägga till en rad i string-tablen. Det är det inom citattecknen till höger som visas i propertyrutan som namn på texturen. Lägg till en rad här och ge din textur ett namn.

Notera att det är en rad mer i string-tablen, detta beroende på att den första raden här syftar på default-texturen som ligger i vagnen/lokets asset. textures-tabellen innehåller bara de extra texturer som finns i texture-groupen.

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-02 20:37

1 bifogad(e) fil(er)
Okej

vilken typ av fil ska sparas, se bild

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-02 21:21

1 bifogad(e) fil(er)
Nu är loket Målat :grin::Yeah::tumme_upp:

korvtiger 2017-03-02 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen (Inlägg 306023)
Okej

vilken typ av fil ska sparas, se bild

Ingen av dessa. Tror att du ska göra File>Export och sedan lägger du bara .tga som file-extension på filnamnet, så kommer Gimp automatisk förstå att du vill spara som .tga. Annars ska det finnas en annan drop-down lista med massor av fil-typer man kan exportera som.

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-02 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 306028)
Ingen av dessa. Tror att du ska göra File>Export och sedan lägger du bara .tga som file-extension på filnamnet, så kommer Gimp automatisk förstå att du vill spara som .tga. Annars ska det finnas en annan drop-down lista med massor av fil-typer man kan exportera som.


okej Får ta en titt imorgon.

lan 2017-03-03 07:29

3 bifogad(e) fil(er)
Ser bra ut :applad:

När du exporterar som .tga är det viktigt att kryssa av rutan för RLE-kompression !!! se bilden.

Sedan får du måla dit plåtskylten med BJ vinghjul i fronterna !
(du kan använda den bifogade, eller göra själv).

EDIT:
hittade en littskylt till BJ Ds som du kan göra om till Da med nummer 896 och byggår 1953(?). Troligen byttes tennskyltarna mot mässing på 40-talet(?).
Ger bra övning i GIMP !

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-03 08:27

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 306034)
Ser bra ut :applad:

När du exporterar som .tga är det viktigt att kryssa av rutan för RLE-kompression !!! se bilden.

Sedan får du måla dit plåtskylten med BJ vinghjul i fronterna !
(du kan använda den bifogade, eller göra själv).



Ok får fixa med det sen när skolan är slut :grin:

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-03 16:09

1 bifogad(e) fil(er)
är det något som är fel här? eller har jag missat något?

Vänersborgs_Stinsen 2017-03-03 17:36

1 bifogad(e) fil(er)
Nu är det klart. riktigt nöjd!!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009