|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Jag har gjort en plåtstins, modellen är klar men den är inte animerad. Hur ska jag göra? jag har läst railsimulator wiki men jag förstår inte så mycket av det.
Hur gör man med blueprints? platstins.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Snyggt! Om du ska ha den att reagera(vridas) när tåget är på gång in(länk0) och vridas tillbaka då den(länk1) passerats så behöver du någon av blueprints för signaler(animated signal blueprint kanske) med två länkar för detta. Animationen är du så vitt jag vet tvungen att styra via skriptning(AddTime funktioner). Är så pass osäker på detta med skriptning av signaler att jag inte vet om jag är till någon hjälp med detta...men kolla lite på hur någon av de enklaste befintliga signalerna är skriptade och utgå från detta.
Några nyckeldelar i skriptet för plåtstinsen är troligtvis funktionerna OnConsistPass och Update. OnConsistPass anropas på då tåget passerar någon av länkarna i signalen dvs det ställe då animationen antingen ska vridas(passerar länk 0) eller vridas tillbaka(passerar länk 1). I Update kommer sedan själva animationen att utföras med hjälp av AddTime anrop som får din animation att stega sig fram eller tillbaka beroende på vad som händer i OnConsistPass ovan. Vet inte om detta är till någon hjälp alls...
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Det här var krångligt
![]() Hur exporterar man , ska man länka animation delen eller ska man exportera i två olika filer?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Det bör vara som vanligt, exportera modellen som IGS och animationen som IA.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Citat:
Jag har försökt kratta ihop något slags skript som troligtvis(högst sannolikt) inte fungerar alls men kanske kan vara någon slags grund för dig att pilla vidare på.Kod:
AnimationName="platstins_turn" --name of animation in Anim Set section of signalblueprint
AnimationFrames=20 --20 frames in animiation from 3dsmax
AnimationDuration=3 --3 seconds
dt=0 --Update time
aniState=0 --Animation state 0=turned from locodriver 1= turn towards locodriver
aniDone=0
function Initialise()
end
function Setup()
end
function OnSignalMessage( message, parameter, direction, linkIndex)
-- pass on
Call( "SendSignalMessage", message, parameter, -direction, 1, linkIndex )
end
function OnConsistPass ( prevFrontDist, prevBackDist, frontDist, backDist, linkIndex )
if (frontDist>0 and backDist<0) then
--train in process of passing link forward
if linkIndex==0 then
--process of passing link 0
--Animation start for turning plåtstins toward traindriver
aniState=1
Call("BeginUpdate")
elseif linkIndex==1 then
--process of passing any other link
--Animation start for turning plåtstins away from traindriver
aniState=0
Call("BeginUpdate")
end
end
end
function Update( lastUpdateTime )
dt=dt+(AnimationFrames/AnimationDuration)*lastUpdateTime
if aniState==1 then
Call("*:Reset",AnimationName)
aniDone=Call( "*:AddTime", AnimationName,dt )
if aniDone~=0 then
Call("EndUpdate")
dt=0
end
elseif aniState==0 then
aniDone=Call( "*:AddTime", AnimationName,AnimationDuration-dt )
if aniDone~=0 then
Call("EndUpdate")
dt=0
end
end
end
AnimationName, AnimationFrames och AnimationDuration ska justeras så att det stämmer med de värden du har men som sagt med reservationen att detta säkert inte fungerar som det är. Kanske kan någon verkligt skriptkunnig(*host* KMW ) hoppa in och hjälpa till med
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Prosit
![]() Det funkar ungefär, den vrider på sig några varv när jag passerar en länk.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com Senast redigerad av Andreas13 den 2012-07-23 klockan 01:10. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Hahaha!
Känns rent otroligt att något hände överhuvudtaget ![]() Om du testar att ändra raden if linkIndex==0 then till if linkIndex==0 and aniState~=1 then och raden elseif linkIndex==1 then till elseif linkIndex==1 and aniState~=0 then så kanske det blir mindre nyseffekt med lite tur!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
|
|