![]() |
Plåtstins
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en plåtstins, modellen är klar men den är inte animerad. Hur ska jag göra? jag har läst railsimulator wiki men jag förstår inte så mycket av det.
Hur gör man med blueprints? Bifogad fil 54775 |
Snyggt! Om du ska ha den att reagera(vridas) när tåget är på gång in(länk0) och vridas tillbaka då den(länk1) passerats så behöver du någon av blueprints för signaler(animated signal blueprint kanske) med två länkar för detta. Animationen är du så vitt jag vet tvungen att styra via skriptning(AddTime funktioner). Är så pass osäker på detta med skriptning av signaler att jag inte vet om jag är till någon hjälp med detta...men kolla lite på hur någon av de enklaste befintliga signalerna är skriptade och utgå från detta.
Några nyckeldelar i skriptet för plåtstinsen är troligtvis funktionerna OnConsistPass och Update. OnConsistPass anropas på då tåget passerar någon av länkarna i signalen dvs det ställe då animationen antingen ska vridas(passerar länk 0) eller vridas tillbaka(passerar länk 1). I Update kommer sedan själva animationen att utföras med hjälp av AddTime anrop som får din animation att stega sig fram eller tillbaka beroende på vad som händer i OnConsistPass ovan. Vet inte om detta är till någon hjälp alls... :vetej: |
Det här var krångligt:confused:
Hur exporterar man , ska man länka animation delen eller ska man exportera i två olika filer? |
Det bör vara som vanligt, exportera modellen som IGS och animationen som IA.
|
Citat:
Jag har försökt kratta ihop något slags skript som troligtvis(högst sannolikt) inte fungerar alls :Fnissa: men kanske kan vara någon slags grund för dig att pilla vidare på. Kod:
AnimationName="platstins_turn" --name of animation in Anim Set section of signalblueprint AnimationName, AnimationFrames och AnimationDuration ska justeras så att det stämmer med de värden du har men som sagt med reservationen att detta säkert inte fungerar som det är. Kanske kan någon verkligt skriptkunnig(*host* KMW :grin:) hoppa in och hjälpa till med :) |
Prosit;)
Det funkar ungefär, den vrider på sig några varv när jag passerar en länk. |
Citat:
Om du testar att ändra raden if linkIndex==0 then till if linkIndex==0 and aniState~=1 then och raden elseif linkIndex==1 then till elseif linkIndex==1 and aniState~=0 then så kanske det blir mindre nyseffekt med lite tur! :grin: |
Jag får den bara att vrida sig ett håll:confused:
|
Är animationen som du har exporterat bara vridningen mot lokföraren och inte tillbaka? Det är i vilket fall den animationen jag har försökt utgå från :)
Inte vet jag hur jag tänkte(om jag tänkte :vetej:) i går men den Update funktionen kommer knappast att fungera som den är så här är ett nytt försök. Byt ut hela Update funktionen till Kod:
function Update( lastUpdateTime ) |
Så här har jag gjort animationen
http://www.cellsea.com/video/detail/V500d65f24f89b.htm Den går bara ett varv egentligen, gjorde två varv så att man ska hinna se. |
Nu vet jag inte riktigt riktningarna i videon men animationen ska i vilket fall halveras så att säga.
Om du tänker dig att du tittar på plåtstinsen i körriktningen så ska hela animationen vara Kod:
Start läge-->några frames senare------>Slut läge |
Om jag får lägga mig i med både en fråga och en utveckling av Mawkish's svar. Den ska endast animeras från vridet läge till sebart läge, RW spelar sedan animationen baklänges för att ta tillbaka stinsen (?).
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009