![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Jag håller på att försöka få mina vattentorn att bli animerade och jag lånade friskt ideer från Prowlers D&RGW vattentorn. Men hjälp, jag får inte till det :-( Jag har anpassat ett av DONJ:s vattentorn och gjort en animation, anpassat scriptfilen och gjort en egen eventfil (min animationscykel är kortare och annorlunda en Prowlers). Allt fungerar nu bra utom en mycket vesäntlig sak och jag kan bara inte hitta orsaken. När man gör fram till vattentornet så lastar det vatten som det skall. Animationen startar och spelar och eventfilen triggar olika händelser. Men, animationen stoppar inte utan loopar om och om igen när man väl kört igång den. Jag kan bara inte se vad det är jag gjort som skiljer sig åt från Prowlers modell som ju bevisligen fungerar, (men något är det naturligtvis) Hoppas på ett bra råd... MVH / BJörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-12-27 klockan 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
|
![]()
Blev det stopp på vattnet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Trainsmith
Nej tyvärr har jag inte löst detta, är helt enkelt för dålig på trainz scriptning. Det är väldigt synd för dels skulle vattentornen bli mycket snyggare och dels är det är viktigt steg på vägen för att få till lastanimationer för andra industrier till DONJ.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Hej Bjornl!
Gjort en ovetenskaplig undersökning genom att jämföra din gs fil med DGRWs fungerande och det blev 6 skillnader. 3 syns på bifogad bild. Kan sända hela filen till dig om du vill. Samma skillnad på 6 ställen: Du använder parametern "anim" och DRGW "default". Tyvärr har jag ännu inte satt in mig i Scripteriet. Borde egentligen ha gjort det, eftersom mitt yrke till stor del handlat om programmering! Men så småningom blir det dags......när jag tröttnat på gmax....... Dessutom har du i din config satt "type" till Trackside. DRGW sätter denna till watertank. Som sagt, en snabb och amatörmässig titt på ditt problem. Lycka till! PS. De 3 övriga ställena gäller STOPMESHANIMATION!!!! Senast redigerad av vovven47 den 2012-01-08 klockan 07:03. Anledning: Glömde bifoga bild |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Vovven
Tack för att du tar dig tid at titta på problemet. ![]() Att det stod anim och inte default i scriptet beror på att jag hade gjort animationen med sin egen mesh som LAn lär ut och därför behövde ändra vad scriptet refererade till. Eftersom jag har provat flera olika saker så har jag även provat att göra animationen som en del av huvudmeshen och då har jag använt orginalscriptet. Dessvärre med samma resultat. Jag provade idag att köra med config "type" watertank men det hjälpte inte. Hu, nu bygger jag Lilla Björnmossens station istället en stund.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Om du tittar i config filen så har du definierat upp en trigger med radius 3 (meter???)
Utan att veta nåt så antar jag att när man träder in i definierat område så skapas ett event on: startanimation, vilket fungerar för dig. När man lämnar området så genereras ett nytt event, som du har definierat som stopanimation, men detta aktiveras inte???!!! Du har ju en watertank_event.evt fil till ditt förfogande. Är detta en logg fil för inträffade händelser för din trigger? Hur läser man den? Måste väl finnas nåt verktyg som dekodar denna event fil? Eller: Varför inte lägga in lite Logg printrader här och där i gs filen, typ Interface.Print("Precis innan stopmeshanimation!"); osv. Då ser du om du fått förväntat trigger meddelande. Varför bortkommenterat??? on "Animation-Event", "pfx_stop": { // StopMeshAnimation("anim"); SendMessage(me, "pfx", "-0"); continue; } Finns som sagt mycket att göra......därav min röriga tankar....... |
![]() |
![]() |