Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-17, 14:30   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Nya signaler

US orienterade Jointed Rail http://www.jointedrail.com/ har lanserat en serie signaler. Jag vet inte om jag förstått rätt men det ser ut som om de skulle ha kommit tillrätta med signalproblemen för enkelspårig bana. Läs mer här http://forums.auran.com/trainz/showt...t=75846&page=2 Post 4.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 18:13   #2
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Läste ett inlägg fel på auran. glöm detta svar

Senast redigerad av baloo406 den 2011-07-17 klockan 18:19. Anledning: fel läsning
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 21:01   #3
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
US orienterade Jointed Rail http://www.jointedrail.com/ har lanserat en serie signaler. Jag vet inte om jag förstått rätt men det ser ut som om de skulle ha kommit tillrätta med signalproblemen för enkelspårig bana. Läs mer här http://forums.auran.com/trainz/showt...t=75846&page=2 Post 4.
Jag vet inte vem som var/blir först med ett sådant system. Det är i alla fall närmast identiskt med linjeblockeringen i det svenska signalsystemet.

Jämför bilden Single Track med bilden nedan.

Signalen 04 motsvarar de svenska mellansignalerna 31, 32, 33 och 34.
Signalen 06/08 motsvarar infartssignalerna 21 och 22.
Signalen 05 motsvarar mellanblocksignalerna L3, L4, L5 och L6.

Det som saknas i den amerikanska modellen är utfartsblocksignalerna L1 och L2.

Om man jämför samma bild (Single Track) med den äldre svenska signaleringsprincipen (där bl.a. korvtiger's semaforer ingår), så blir systemen helt identiska om man tar bort signalerna 05 (mellansignaler förekom sällan på linjen på den tiden).

Signalen 04 motsvarar då en utfartssemafor i det svenska systemet.
Signalen 06/08 motsvarar en infartssemafor.

Bilden är publicerad med tillstånd av Per Forsström.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Linjeblockering.jpg (18.4 KB, 151 visningar)

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-07-17 klockan 21:23.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 11:28   #4
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Jag vet inte vad det är för signaler Svenolov beskriver men jag skulle gärna få en länk till var de finns beskrivna och var de finns att hämta hem. Det jag hittade var en inlaga från 2011-05-06 där det klagades på att de inte var klara.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 17:00   #5
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Jag vet inte vad det är för signaler Svenolov beskriver men jag skulle gärna få en länk till var de finns beskrivna och var de finns att hämta hem. Det jag hittade var en inlaga från 2011-05-06 där det klagades på att de inte var klara.
Du har ju varit med ett tag på detta forum så försök inte spela ovetande. Men om du inte har varit intresserad av signaler och scenarios tidigare, så förstår jag dig.

Det har gjorts många inlägg i ämnet och många demoscenarion som använder signalsystemet har funnits att ladda hem. Men det är historia nu.
  • Grundsystemet ÄR KLART.
  • Johans (JohanV) modeller för den moderna signaleringsprincipen är klara för släpp.
  • Korvtiger's semaforer och säkerhetssystem för den äldre signaleringsprincipen är klara.
Korvtiger och jag håller just nu på med färdigställandet av dokumentation och guider.

Under denna vecka kommer en skarp version av alla paket inkl. guider att först levereras till betatestarna, och efter deras godkännande kommer dom att levereras till er.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-07-18 klockan 17:02.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 18:52   #6
josu
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Kanske läste dåligt men DE MODERNA signalerna inkl. script m.m, är dom klara för betatestning?

Kommer nog i alla fall använda de till min bana som skall byggas efter båtsemestern...
Gammal 2011-07-18, 19:01   #7
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

De moderna signalerna är JohanV's signaler och scripet är samma som mina signaler använder sig av. Han kommer även om jag inte missminner mig, att släppa ett äldre paket med optiska signaler som de fungerade i början, inte helt olikt semaforsignalerna.
Men de moderna kommer att släppas snart också.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.