Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-28, 15:16   #1
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard Ljudproblem i TRS?

Jag flyttar denna diskussion hit istället, då det mera är ett ämne av allmänt intresse.

Följande citat är upphovet till detta inlägg, hämtat från C20 Till TRS 2006!?

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Det här med ljudet är klart intressant men tyvärr är ljudsidan i TRS klart underutvecklad. Lyssna bara på det förskräckliga skenskarvsljudet i TRS2004. Det förstör väldigt mycket. I TRS2006 går det tydligen att stänga av. Idealet vore givetvis att ljudet var kopplat till typ av spår.

C20 är väldigt tyst inuti men utanför hörs det tjutande ljudet från motorströmomriktarna. Dessutom har nu vagnarna rullat så pass långt att olika vagnindivider börjar låta olika. På senste tiden har jag hört vagnar som börjar nå C5-klass när det gäller motor- och drevljud. För er som aldrig upplevt C5 kan jag berättta att man på långt håll kunde höra om det var ett C5-tåg, C5 hade ett mycket speciellt tjutande ljud från motorer och drev.

Men så länge inte ljudhanteringen TRS görs om blir det nog svårt att få ett bra ljud. Det vore t.ex. urläckert att kunna få rätt ljud till Lok-Kalles Y6-rälsbussar. Scania D812-motor och 5-stegad Wilsonlåda, bland de läckraste ljud som finns!

//Lars S
Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Jag hålla med lars på det här ämnet.

Ljudet i TRS är verkligen underutveklad. Det är kanske bra på non-el tåg men el tåg har det svårt med trs. För trs handlar ljud bara med en .wav fil utan att kunna ändra "pitch" blir det nästan omöjligt att göra en ricktig el tåg ljud.

Sant att det finns många saker som man kan skripta men det också finns en "limit" på vad man kan göra. Jag är kanske fel om det men om TRS kan inte ändra "pitch" av ett ljud, även om man kan skripta mycket, det finns ingenting man kan göra för programmet tillåt inte oss att skripta det. Det är helt möjligt att jag är fel (jag var fel förut med det svenska bokstaverna i skripten hehe) men det ser som man kan inte skripta det.

Kan man göra en bättre spår ljud?? Ja det tror jag. Utan att vara perfekt igen för trs handlar inte "the changing of the pitch" i ljudet men man kan göra nånting bättre och jag tror att jag har sett några spår i dls som redan gör det.

Ändå, titta på BVE's ljud system. Jag vet inte hur att bygga nånting i BVE men det är klart att det är det mest ricktiga ljud som finns i en tåg simulator.

.02kr!
SV
Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Det är inte ljudhanteringen i TRS i som är problemet!

Det är upp till varje konstruktör av objekt att göra/skriva skript för ljud och andra egenskaper till sitt objekt.

Klaga inte på TRS!

TRS har gett oss verktygen (bra och kraftfulla), och det är vi som skall använda de till det de är gjorda för!
Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Nej, det är inte upp till varje konstruktör att göra/skripta ljudet!! I så fall kanske du kan få fram rätt ljud för en Y6/7/8-rälsbuss med 5-stegad växellåda!! Eller det kontinuerliga steglöst stigande/fallande ljud som hör ihop med elektriskt drivna fordon (eller, för den delen, diesellok som liggger i dynamisk bromsning). Jag och många andra med mig ser fram mot det!! Upp till bevis!!

TRS ljudsystem passar perfekt till diesellok med 8-stegs pådrag, inget annat! Och det "inbyggda" rälsljudet är bedrövligt!!

Detta är givetvis sorgligt i en i övrigt underbar simulator.

//Lars S
Citat:
Ok, mitt svar var kanske inte så genomtänkt när det gäller ljud då jag inte har tittat så djupt i det ämnet. Det var bara ett generellt svar jag gav som gäller i de flesta fall. I vilket fall som helst är det en intressant uppgift som jag skall titta på senare.

Jag ber om ursäkt för mitt plumpiga inlägg.

Jag vet att jag har rätt (eller kanske fel från er sida sett). Det beror på hur man tacklar problemet. Om vi utesluter TRS 2006 som verkligen har ljudproblem (det beror mer på en bug i konverteringen), och även HTML-problem (text). När Auran gjorde TRS 2006 med TRS 2004 som plattform, så missade de några detaljer som innebar följdfel. Detta är inte något ovanligt, tvärtom - det är mycket vanligt när man försöker göra någonting bra till någonting ännu bättre. Förvänta er inte om någon uppdatering.

Mycket jobb blir det, men det är helt klart genomförbart!

Lars, du har rätt att det "innbyggda TRS ljudsystemet" låter bedrövligt. Det är bara det att det "inbyggda ljudsystemet" egentligen inte är inbyggt. Vi har full frihet att ändra på detta. Man är inte alltid låst till "sound" i config filer, men det är bekvämt för konstruktörer.

Jag kan inte gå upp till bevis för att ge er perfekt ljud till era alster, för detta kräver bra ljudfiler vilket är det största jobbet. Men det jag kan bevisa är, att det går att programmera ett skript oavsett om det gäller en skena eller en vagn eller något annat objekt, med rätt ljud. Ge mig ljud för en rälsbuss så ska vi ordna det tillsammans.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-28 klockan 16:01.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 12:53   #2
svenolov
Medlem

Standard

Idag på morgonen, fräsh och utvilad efter lite ångest inför projektet, har jag provat olika metoder för "pitch", d.v.s. tonhöjden av ljudet (inte att förväxla med volymen, tonhöjden för t.ex motorn bestäms av gaspådraget medan tonhöjden för t.ex skenljud bestäms av hastigheten). Testerna har fallit väl ut så det kommer att fungera bra.

Mitt grundkoncept ligger i separta ljudfiler som blandas. Hur många olika ljudfiler som behövs kan jag inte säga idag, då jag inte har analyserat en bra inspelning ännu (t.ex. från en rälsbuss).

Detta koncept kräver ett litet specialprogram eller ett script i form av en regel, som går i bakgrunden, men för mig är det, det minsta problemet. Det är själva ljudfilerna som det kommer att hänga på, om resultatet skall bli bra.

Senast redigerad av svenolov den 2006-12-29 klockan 13:07.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 14:55   #3
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Citat:
Idag på morgonen, fräsh och utvilad efter lite ångest inför projektet, har jag provat olika metoder för "pitch", d.v.s. tonhöjden av ljudet (inte att förväxla med volymen, tonhöjden för t.ex motorn bestäms av gaspådraget medan tonhöjden för t.ex skenljud bestäms av hastigheten). Testerna har fallit väl ut så det kommer att fungera bra.

Mitt grundkoncept ligger i separta ljudfiler som blandas. Hur många olika ljudfiler som behövs kan jag inte säga idag, då jag inte har analyserat en bra inspelning ännu (t.ex. från en rälsbuss).

Detta koncept kräver ett litet specialprogram eller ett script i form av en regel, som går i bakgrunden, men för mig är det, det minsta problemet. Det är själva ljudfilerna som det kommer att hänga på, om resultatet skall bli bra.
Detta låter mycket spännande Sven-Olov!
Ljudet är ju en mycket viktig del av upplevelsen och jag har alltid ljudet högt upskruvat under körning. Däremot tycker jag inte att det stämmer att 2006 skulle ha dåligt ljud. Jag vet att många inte får det att låta bra men undrar om orsaken ligger i 2006. Själv har jag fått ett mycket bättre ljud efter bytet till 2006, jag kan nu till och med höra ett skrikande gnisselljud från hjulen vid spinn, något som aldrig hördes förut. Däremot kan det bli lite problem om jag har väldigt många tåg igång men det hade jag även i 2004.

Håkan
Gammal 2006-12-29, 15:39   #4
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Detta låter mycket spännande Sven-Olov!
Ljudet är ju en mycket viktig del av upplevelsen och jag har alltid ljudet högt upskruvat under körning. Däremot tycker jag inte att det stämmer att 2006 skulle ha dåligt ljud. Jag vet att många inte får det att låta bra men undrar om orsaken ligger i 2006. Själv har jag fått ett mycket bättre ljud efter bytet till 2006, jag kan nu till och med höra ett skrikande gnisselljud från hjulen vid spinn, något som aldrig hördes förut. Däremot kan det bli lite problem om jag har väldigt många tåg igång men det hade jag även i 2004.

Håkan
Nja, dåligt ljud kanske är fel ordval, kanske man ska beskriva ljudet i TRS2006 mera som nyckfullt. Kvalitetsmässigt är det inte något fel på ljudet. Från programmerarens synvinkel är TRS2006 mer instabilt/nyckfullt i flera detaljer, jämfört med TRS2004, men i många andra deltaljer lite mer kraftfullt. Mycket av det nya som finns i TRS2006 känns inte riktigt färdigt ännu.

svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 16:41   #5
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Citat:
Nja, dåligt ljud kanske är fel ordval, kanske man ska beskriva ljudet i TRS2006 mera som nyckfullt. Kvalitetsmässigt är det inte något fel på ljudet. Från programmerarens synvinkel är TRS2006 mer instabilt/nyckfullt i flera detaljer, jämfört med TRS2004, men i många andra deltaljer lite mer kraftfullt. Mycket av det nya som finns i TRS2006 känns inte riktigt färdigt ännu.
Ja, jag håller med dig. Det känns som om 2006 släpptes alldeles för tidigt, långt innan det var helt klart och det har ju också skapat problem för många med SP1-installationen. Även om jag inte hade TRS på den tiden så har jag fått för mig att mycket med 2004 inte heller var så bra i början.

Det skall i alla fall bli väldigt roligt att få se vad du nu håller på att utveckla.
Dina tidigare skapelser med bl.a. HUD-panelen är till stor glädje och det skulle vara roligt att själv försöka sig på lite sånt arbete framöver men det känns som om vägen dit är lång...

Mvh,
Håkan

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.