Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-23, 23:36   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Lightbulb tips: Sketchup -> Bender -> Gmax

Tjosan!

Många har frågat hur man gör för att exportera modeller från SketchUp till Gmax för att därvia få in dom till trainz.

Jag har hittat en lösning, dock har jag inte fått med texurerna (vet ej om det går, men bryr mig inte så mycket om just den punkten själv)

Om man går in på http://marginal.org.uk/x-planescenery/tools.html så använder man dom 2 översta verktygen.
Ena av dessa exporterar en sketchup till .obj (för Xplane, flygsim) och man kan sedan i blender med andra verktyget importera .obj filer.
Vill man sedan gå vidare till gmax så tar man i blender och exporterar till .3ds och importerar den sidan till gmax.

Detta kan verka krångligt, och ja det är det väl, men det fungerar

dock så verkar sketchup gilla att äta polygoner.. så man få sitta och redigera bort onödiga i efterhand rätt länge..

Allt för mig denna gång
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 12:11   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Ett annant sätt jag upptäckt är att senaste betan av Blender kan importera Collada filer som ju Scetchup verkar exportera till (I alal fall finns det ju i Googles 3d wharehouse)..

Nu kan jag inte Blender än me man kan exporter modellen vidare till 3dMax/TrainZ Asset creation studio.

Jag får inte heller med texturer som i Collada verkar ligga i men mängd separata bildfiler. Men dem kan man ju konsolidera till en bildfil och mappa upp på sitt importerade objekt igen.

MVH / Björn
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 15:09   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Skriven från min mobil, ber om ursäkt för oläsliga ord/kort svar..

Hänger inte helt med på vad du menar nu..

Texurer brukar inte följa med i export mellan format.
Sen kan du via bleder exportera till trainz. Annars exportera till .3ds och sen in i gmax/3dstudio max fil

Ja, fungerar tydligen så nu mer. Finns en annan tråd som tar upp det
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:12   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej leoj

Jag börjar bara lära mig bygga 3 D modeller så jag antog att jag missade något sätt att få med texturerna. Att imoprtera och exportera modellerna och det går som en dans.

MVH / Björn L
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 18:30   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Skriven från min mobil, ber om ursäkt för oläsliga ord/kort svar..

Hänger inte helt med på vad du menar nu..

Texurer brukar inte följa med i export mellan format.
Sen kan du via bleder exportera till trainz. Annars exportera till .3ds och sen in i gmax/3dstudio max fil

Ja, fungerar tydligen så nu mer. Finns en annan tråd som tar upp det
Jodå UV-lappningen kommer med när man importerar både 3GS och Colada i blender, däremot kan man behöva peka ut vilken fil den skall lappas på efter importen.

Vad gäller Colada så går det bra att importera i blender 2.4x också.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 20:25   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Nu tar jag en liten paus från Ultuna och testar med att importera från 3D wharehouse.

Jag har labbat med en modell på Kvarnägdet 34:9 i Uppsala (är det några uppsala människor i forumet tro som känner igen var det är nånstans?)

Så modellen är inte min vill jag påpeka. Allt gick bra utom det att polygon counten är HÖG. ca 860 st.

Så jag behöver råd och synpunkter, är det någon ide att bygga vanliga senery modeller med så hög Polygoncount.

Eller är det bara att förstöra för de som försöker sig på att använda modellen.

Jag lägger upp den för nedladdning också för den som vill ha.

MVH / Björn L
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kvarngardet.jpg (136.6 KB, 76 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009