![]() |
tips: Sketchup -> Bender -> Gmax
Tjosan!
Många har frågat hur man gör för att exportera modeller från SketchUp till Gmax för att därvia få in dom till trainz. Jag har hittat en lösning, dock har jag inte fått med texurerna (vet ej om det går, men bryr mig inte så mycket om just den punkten själv) Om man går in på http://marginal.org.uk/x-planescenery/tools.html så använder man dom 2 översta verktygen. Ena av dessa exporterar en sketchup till .obj (för Xplane, flygsim) och man kan sedan i blender med andra verktyget importera .obj filer. Vill man sedan gå vidare till gmax så tar man i blender och exporterar till .3ds och importerar den sidan till gmax. Detta kan verka krångligt, och ja det är det väl, men det fungerar :) dock så verkar sketchup gilla att äta polygoner.. så man få sitta och redigera bort onödiga i efterhand rätt länge.. Allt för mig denna gång :) |
Hej
Ett annant sätt jag upptäckt är att senaste betan av Blender kan importera Collada filer som ju Scetchup verkar exportera till (I alal fall finns det ju i Googles 3d wharehouse).. Nu kan jag inte Blender än me man kan exporter modellen vidare till 3dMax/TrainZ Asset creation studio. Jag får inte heller med texturer som i Collada verkar ligga i men mängd separata bildfiler. Men dem kan man ju konsolidera till en bildfil och mappa upp på sitt importerade objekt igen. MVH / Björn |
Skriven från min mobil, ber om ursäkt för oläsliga ord/kort svar..
Hänger inte helt med på vad du menar nu.. Texurer brukar inte följa med i export mellan format. Sen kan du via bleder exportera till trainz. Annars exportera till .3ds och sen in i gmax/3dstudio max fil Ja, fungerar tydligen så nu mer. Finns en annan tråd som tar upp det :) |
Hej leoj
Jag börjar bara lära mig bygga 3 D modeller så jag antog att jag missade något sätt att få med texturerna. Att imoprtera och exportera modellerna och det går som en dans. MVH / Björn L |
Citat:
Vad gäller Colada så går det bra att importera i blender 2.4x också. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu tar jag en liten paus från Ultuna och testar med att importera från 3D wharehouse. Jag har labbat med en modell på Kvarnägdet 34:9 i Uppsala (är det några uppsala människor i forumet tro som känner igen var det är nånstans?) Så modellen är inte min vill jag påpeka. Allt gick bra utom det att polygon counten är HÖG. ca 860 st. Så jag behöver råd och synpunkter, är det någon ide att bygga vanliga senery modeller med så hög Polygoncount. Eller är det bara att förstöra för de som försöker sig på att använda modellen. Jag lägger upp den för nedladdning också för den som vill ha. MVH / Björn L |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:50. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009