Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-19, 16:24   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard För er som gillar charader ...

... vad kan detta bli ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (220.7 KB, 230 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 16:27   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

en ångkran på hjul?
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 18:01   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

en ångkran på hjul?
Nej det har inget med ånga att göra!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 18:20   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nej det har inget med ånga att göra!
Har det något med en kran att göra överhuvudtaget?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 19:12   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Har det något med en kran att göra överhuvudtaget?
Ja, delvis, men inte mycket, men det finns 2 st.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 20:28   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kan tipsa er att detta ...

... är det definitivt största som gått på svenska spår !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 20:53   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... är det definitivt största som gått på svenska spår !
Borde inte det vara snabelvagnen(?) för transport av transformatorer? Tyngre har iaf inte gått på svenskt spår har jag för mig
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 21:44   #8
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Litt Q51? För transformatortransport. Kanske den spyfrog menar?
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 06:57   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb Jo men visst,

en transformatortransportvagn med littera Q51:
Längd 39,62 m
2 st 9-axliga Bärvagnar med längd 13,08 m och på dessa vilar de två 0-balkarna med avståndet
24,09 m mellan lagringspunkterna. Varje balk väger 12,6 ton, var 1,87 m höga och
0,3 m breda. Dessa vagnar hade en tomvikt på 103 ton och kunde lasta max. 260 ton. Detta ger
en axellast på 20,2 ton.
Balkarna kunde förskjutas i sidled med 0,2 m för att ta sig fram i trånga passager. Avståndet
mellan dom kunde varieras från inneravstånd 2,63 m, 2,80 m, 2,97 m och 3,14 m och med dispens
upp till 3,6 m vilket gav en bredd på 4,2 m.
Spårvidden kunde förändras från 1435 mm till 1524 mm med full last (förmodligen avsett för
Finsk-Ryska marknaden?). Allt detta drevs av pnumatiska motorer.
Trots dessa "maffiga" siffror kunde vagnen klara en kurvradie på 80 m !!! Om ni inte är impade
av detta så finns/fanns det en ABB-vagn, förmodligen med litt Saa-z?, som var ännu häftigare.
Den hade 32 axlar och borde då kunnat lasta 460 ton med bibehållet axeltryck. Tyvärr har jag
inga data på den men en bild finns här;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=10361
Jag har tänkt bygga denna som tre vagnar, två identiska bärvagnar, och balkdelen som en
mellanvagn. Det blir lite pyssel med a.limfront/a.limback men inget oöverstigligt tor jag ?
Sen animationer för balkar och kranar får vi se, liksom den följevagn som alltid fanns med.
Detta kommer att ta mer än 20 timmar, Bengan! troligen upp mot 23
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (239.4 KB, 194 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 17:16   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det jobbas i ...

...verkstan. Många polygoner blir det:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (53.1 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (227.7 KB, 171 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 17:37   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Men det blir riktigt snyggt! För en okunnig, vad användes hytten till?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 19:52   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Men det blir riktigt snyggt! För en okunnig, vad användes hytten till?
Jag är nog lika okunning som du, men från den manövrerades väl kranen som flyttade sidobalkarna till rätt läge ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 18:05   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard På spåret ...

... och utan några större problem annat än att jag saknar Svenolov. Ty dessa vagnar , speciellt den vagn som innehåller balkarna, behöver skriptas !!! (*)
Den animation jag gjort sköter variationen av balkarnas sidoläge (+/- 20 cm) samt de 5 olika breddlägen som finns mellan insidorna på balkarna (2,63, 2,8, 2,97, 3,14, och max. 3,6 m). Lastpunkten a.load0 ligger "klistrad" vid vänster sidobalks insida vid animationen. Som last finns en Trafo på 180 ton som heter "Q51 Transfomator till Trafovagn" och går att lasta i propertyrutan. En Texturegroup är förberedd för ommålningar. Slutljusen fungerar enl. Svenolov-standard men strålkastarna på Bärvagnen fungerar inte.

Om ni i Config till Q51 Balkar sätter "animation-loop-speed" till 0 så stänger ni av animationen av balkar och kranar. Den är 1 nu för att testa att allt funkar.

(*) PM. till Svenolov för framtida "lustfyllda" Transformatortransporter över "Hardangervidda":

Balkanimationen är över 500 frames:

frame 0: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 50: t.v. 0.2 m, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 100: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 150: t.h. 0,2 m, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 200: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 250: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,80 m
frame 300: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,97 m
frame 350: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 3,14 m
frame 400: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 3,60 m
frame 499: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m

(*)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120921_0001.jpg (172.8 KB, 134 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 23:17   #14
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Thumbs up Wow

Wow lAn, du är FANTASTISK!!!!! På lite mer än 48 timmar har du gjort det största vagnen som någonsin gått på svenska spår Kan bara säga att du är bäst!!!
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 00:14   #15
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Wow, vilken vagn! Äntligen något rejält att släpa runt på! Har utan resultat letat tyska vagnar av motsvarande omfång till mina DB-sträckor. Den här får göra gästspel - ABB behöver nog flytta någon trafo då och då mellan kontoren i Ludvika och Zürich... TACK lAn!

Några dependencies saknades. De ligger i tidigare paket med svenskt material, och för er som i likhet med mig inte har allt lAns material nedladdat sedan tidigare - det är om inte annat svårt att hinna det, med hans produktionstakt - är här några forumsidor med de saknade grejerna:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....22&postcount=5
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31972
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27941
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009