![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... vad kan detta bli ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
en ångkran på hjul?
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Har det något med en kran att göra överhuvudtaget?
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja, delvis, men inte mycket, men det finns 2 st.
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... är det definitivt största som gått på svenska spår !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Litt Q51? För transformatortransport. Kanske den spyfrog menar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
en transformatortransportvagn med littera Q51:
Längd 39,62 m 2 st 9-axliga Bärvagnar med längd 13,08 m och på dessa vilar de två 0-balkarna med avståndet 24,09 m mellan lagringspunkterna. Varje balk väger 12,6 ton, var 1,87 m höga och 0,3 m breda. Dessa vagnar hade en tomvikt på 103 ton och kunde lasta max. 260 ton. Detta ger en axellast på 20,2 ton. Balkarna kunde förskjutas i sidled med 0,2 m för att ta sig fram i trånga passager. Avståndet mellan dom kunde varieras från inneravstånd 2,63 m, 2,80 m, 2,97 m och 3,14 m och med dispens upp till 3,6 m vilket gav en bredd på 4,2 m. Spårvidden kunde förändras från 1435 mm till 1524 mm med full last (förmodligen avsett för Finsk-Ryska marknaden?). Allt detta drevs av pnumatiska motorer. Trots dessa "maffiga" siffror kunde vagnen klara en kurvradie på 80 m !!! Om ni inte är impade av detta så finns/fanns det en ABB-vagn, förmodligen med litt Saa-z?, som var ännu häftigare. Den hade 32 axlar och borde då kunnat lasta 460 ton med bibehållet axeltryck. Tyvärr har jag inga data på den men en bild finns här; http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=10361 Jag har tänkt bygga denna som tre vagnar, två identiska bärvagnar, och balkdelen som en mellanvagn. Det blir lite pyssel med a.limfront/a.limback men inget oöverstigligt tor jag ? Sen animationer för balkar och kranar får vi se, liksom den följevagn som alltid fanns med. Detta kommer att ta mer än 20 timmar, Bengan! troligen upp mot 23 ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...verkstan. Många polygoner blir det:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Men det blir riktigt snyggt!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag är nog lika okunning som du, men från den manövrerades väl kranen som flyttade sidobalkarna till rätt läge ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och utan några större problem annat än att jag saknar Svenolov. Ty dessa vagnar , speciellt den vagn som innehåller balkarna, behöver skriptas !!! (*)
Den animation jag gjort sköter variationen av balkarnas sidoläge (+/- 20 cm) samt de 5 olika breddlägen som finns mellan insidorna på balkarna (2,63, 2,8, 2,97, 3,14, och max. 3,6 m). Lastpunkten a.load0 ligger "klistrad" vid vänster sidobalks insida vid animationen. Som last finns en Trafo på 180 ton som heter "Q51 Transfomator till Trafovagn" och går att lasta i propertyrutan. En Texturegroup är förberedd för ommålningar. Slutljusen fungerar enl. Svenolov-standard men strålkastarna på Bärvagnen fungerar inte. Om ni i Config till Q51 Balkar sätter "animation-loop-speed" till 0 så stänger ni av animationen av balkar och kranar. Den är 1 nu för att testa att allt funkar. (*) PM. till Svenolov för framtida "lustfyllda" Transformatortransporter över "Hardangervidda": Balkanimationen är över 500 frames: frame 0: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m frame 50: t.v. 0.2 m, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m frame 100: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m frame 150: t.h. 0,2 m, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m frame 200: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m frame 250: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,80 m frame 300: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,97 m frame 350: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 3,14 m frame 400: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 3,60 m frame 499: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m (*)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Wow lAn, du är FANTASTISK!!!!! På lite mer än 48 timmar har du gjort det största vagnen som någonsin gått på svenska spår
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Wow, vilken vagn!
![]() ![]() ![]() ![]() Några dependencies saknades. De ligger i tidigare paket med svenskt material, och för er som i likhet med mig inte har allt lAns material nedladdat sedan tidigare - det är om inte annat svårt att hinna det, med hans produktionstakt ![]() http://www.e-buzz.se/forum/showpost....22&postcount=5 http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31972 http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27941 |
![]() |
![]() |