Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   För er som gillar charader ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33275)

lan 2012-09-19 16:24

För er som gillar charader ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... vad kan detta bli ?

bjornl 2012-09-19 16:27

Hej

en ångkran på hjul?

lan 2012-09-19 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 267625)
Hej

en ångkran på hjul?

Nej det har inget med ånga att göra!

Jockes 2012-09-19 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 267631)
Nej det har inget med ånga att göra!

Har det något med en kran att göra överhuvudtaget? :)

lan 2012-09-19 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 267632)
Har det något med en kran att göra överhuvudtaget? :)

Ja, delvis, men inte mycket, men det finns 2 st. :Fnissa:

lan 2012-09-19 20:28

Kan tipsa er att detta ...
 
... är det definitivt största som gått på svenska spår !

spyfrog 2012-09-19 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 267645)
... är det definitivt största som gått på svenska spår !

Borde inte det vara snabelvagnen(?) för transport av transformatorer? Tyngre har iaf inte gått på svenskt spår har jag för mig

Erafjel 2012-09-19 21:44

Litt Q51? För transformatortransport. Kanske den spyfrog menar?

lan 2012-09-20 06:57

Jo men visst,
 
1 bifogad(e) fil(er)
en transformatortransportvagn med littera Q51:
Längd 39,62 m
2 st 9-axliga Bärvagnar med längd 13,08 m och på dessa vilar de två 0-balkarna med avståndet
24,09 m mellan lagringspunkterna. Varje balk väger 12,6 ton, var 1,87 m höga och
0,3 m breda. Dessa vagnar hade en tomvikt på 103 ton och kunde lasta max. 260 ton. Detta ger
en axellast på 20,2 ton.
Balkarna kunde förskjutas i sidled med 0,2 m för att ta sig fram i trånga passager. Avståndet
mellan dom kunde varieras från inneravstånd 2,63 m, 2,80 m, 2,97 m och 3,14 m och med dispens
upp till 3,6 m vilket gav en bredd på 4,2 m.
Spårvidden kunde förändras från 1435 mm till 1524 mm med full last (förmodligen avsett för
Finsk-Ryska marknaden?). Allt detta drevs av pnumatiska motorer.
Trots dessa "maffiga" siffror kunde vagnen klara en kurvradie på 80 m !!! Om ni inte är impade
av detta så finns/fanns det en ABB-vagn, förmodligen med litt Saa-z?, som var ännu häftigare.
Den hade 32 axlar och borde då kunnat lasta 460 ton med bibehållet axeltryck. Tyvärr har jag
inga data på den men en bild finns här;
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=10361
Jag har tänkt bygga denna som tre vagnar, två identiska bärvagnar, och balkdelen som en
mellanvagn. Det blir lite pyssel med a.limfront/a.limback men inget oöverstigligt tor jag ?
Sen animationer för balkar och kranar får vi se, liksom den följevagn som alltid fanns med.
Detta kommer att ta mer än 20 timmar, Bengan! troligen upp mot 23 :Fnissa:

lan 2012-09-20 17:16

Det jobbas i ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
...verkstan. Många polygoner blir det:

Jockes 2012-09-20 17:37

Men det blir riktigt snyggt! :) För en okunnig, vad användes hytten till?

lan 2012-09-20 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 267701)
Men det blir riktigt snyggt! :) För en okunnig, vad användes hytten till?

Jag är nog lika okunning som du, men från den manövrerades väl kranen som flyttade sidobalkarna till rätt läge ?

lan 2012-09-21 18:05

På spåret ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... och utan några större problem annat än att jag saknar Svenolov. Ty dessa vagnar , speciellt den vagn som innehåller balkarna, behöver skriptas !!! (*)
Den animation jag gjort sköter variationen av balkarnas sidoläge (+/- 20 cm) samt de 5 olika breddlägen som finns mellan insidorna på balkarna (2,63, 2,8, 2,97, 3,14, och max. 3,6 m). Lastpunkten a.load0 ligger "klistrad" vid vänster sidobalks insida vid animationen. Som last finns en Trafo på 180 ton som heter "Q51 Transfomator till Trafovagn" och går att lasta i propertyrutan. En Texturegroup är förberedd för ommålningar. Slutljusen fungerar enl. Svenolov-standard men strålkastarna på Bärvagnen fungerar inte.

Om ni i Config till Q51 Balkar sätter "animation-loop-speed" till 0 så stänger ni av animationen av balkar och kranar. Den är 1 nu för att testa att allt funkar.

(*) PM. till Svenolov för framtida "lustfyllda" Transformatortransporter över "Hardangervidda":

Balkanimationen är över 500 frames:

frame 0: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 50: t.v. 0.2 m, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 100: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 150: t.h. 0,2 m, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 200: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m
frame 250: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,80 m
frame 300: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,97 m
frame 350: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 3,14 m
frame 400: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 3,60 m
frame 499: Mittläge, avstånd mellan balkarnas insidor 2,63 m

(*)

legotrainzman 2012-09-21 23:17

Wow
 
Wow lAn, du är FANTASTISK!!!!! På lite mer än 48 timmar har du gjort det största vagnen som någonsin gått på svenska spår:drool: Kan bara säga att du är bäst!!!:ber:

Erafjel 2012-09-22 00:14

Wow, vilken vagn! :drool: Äntligen något rejält att släpa runt på! :tumme_upp: Har utan resultat letat tyska vagnar av motsvarande omfång till mina DB-sträckor. Den här får göra gästspel - ABB behöver nog flytta någon trafo då och då mellan kontoren i Ludvika och Zürich... ;) TACK lAn! :ber:

Några dependencies saknades. De ligger i tidigare paket med svenskt material, och för er som i likhet med mig inte har allt lAns material nedladdat sedan tidigare - det är om inte annat svårt att hinna det, med hans produktionstakt :grin: - är här några forumsidor med de saknade grejerna:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....22&postcount=5
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31972
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27941


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009