Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-17, 22:34   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard Svävande lok eller krånglande boggier?

Hallå!

Jag har ett smärre problem med ett projekt jag har.
Oavsett hur jag gör så uppstår detta problemet.

Spelar ingen roll om jag provar med min egna eller någon annan boggie, dom vägrar visa sig..
Har provat att exportera om modellen och provat att göra om alla attachment points i meshen, och både loket och boggien är utan varnings-tecken i CMP för tillfället.

Några förslag ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 23:01   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Auto-create? Gammal klassiker, annars så är det svårt att säga något utan att se configfilen. Kontrollera attachments, att de heter a.bog0 och a.bog1. Kolla att hjulen är korrekt animerade och är länkade till b.r.wheel (eller med annat vettigt namn) -dummern samt att den i sin tur är länkad till b.r.main. Kolla i CCP om du kan se meshen där, kan du det så är det med stor säkerhet något fel i configen, eller att hjulen är ute och cyklar så att säga, att de hamnat under jord, eller i loket.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 23:06   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Löste problemet, jag kastade loket i CMP och installerade om det, då fick jag varnings-flagg och löste detta genom att lägga till ett tecken för att stänga, saknades ett i configen.
Nu är bara ett problem kvar, att boggien inte animeras korrekt trotts rätt enheter för skala, rätt animation i 3Ds och att jag gjort reset x-form.
ska fortsätta undersöka detta problemet, inte van vid 3Ds 2012 ännu så det tar lite tid att vänja sig vid nya gränssnittet.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 23:19   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Löste problemet, jag kastade loket i CMP och installerade om det, då fick jag varnings-flagg och löste detta genom att lägga till ett tecken för att stänga, saknades ett i configen.
Nu är bara ett problem kvar, att boggien inte animeras korrekt trotts rätt enheter för skala, rätt animation i 3Ds och att jag gjort reset x-form.
ska fortsätta undersöka detta problemet, inte van vid 3Ds 2012 ännu så det tar lite tid att vänja sig vid nya gränssnittet.
Jag trodde inte det fanns några exporters från 3DS 2012?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 23:21   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag trodde inte det fanns några exporters från 3DS 2012?
Finns en beta på wiki:n
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-18, 19:52   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Finns en beta på wiki:n
Ja, då är den ju på samma nivå som TrainzImport.exe varit i typ 5 år då...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 20:26   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Ja, då är den ju på samma nivå som TrainzImport.exe varit i typ 5 år då...
Haha jo, fast den fungerar ju iaf, så jag kan ju få in mina grejer i simulatorn.
Måste säga, att 2012 versionerna av Maya och 3Ds max är ordentligt bra!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 20:40   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Haha jo, fast den fungerar ju iaf, så jag kan ju få in mina grejer i simulatorn.
Måste säga, att 2012 versionerna av Maya och 3Ds max är ordentligt bra!
Det är de säkert - det är väl bara prislappen som är något sämre....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 20:51   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det är de säkert - det är väl bara prislappen som är något sämre....
Beror la på, är man student så kan man ju komma undan ganska billigt, för gratis är ju gott!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009