Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-02, 19:24   #1
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile Vad är vitsen med osynliga signaler?

Det verkar inte som att ai förare stannar vid de osynliga signalerna som t.ex finns på Stockholms tunnelbana v2.0 så vad fyller dessa osynliga signaler för funktion är min fråga, för den som spelar ser dom ju inte och ai förarna kanske ser dom, men stannar inte för dom. mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-02, 19:35   #2
henke327
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Hej,
jag vet inte vilka signaler som Sthlms tunnelbana använder men de osynliga signaler jag använder i mina banor fungerar tillsammans med AI trafiken precis som en vanlig synlig gör. Använder t.ex osynliga signaler i spårvagnsrutter där jag inte vill ha gatorna fulla med signaler.

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-02, 20:37   #3
Jonmpa
Medlem

Smile

Där hade jag fel, om osynlig signal är utplacerad så stannar ai förarna för dessa. mvh Johnny

Senast redigerad av Jonmpa den 2009-12-02 klockan 21:02. Anledning: Om osynlig signal är utplacerad så stannar ai föraren för den
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-02, 21:02   #4
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa Visa inlägg
Okej, ja anledningen att jag undrar är att när jag står t.ex vid Midsommarkransens station med mitt tåg så vill jag inte gärna att ett ai tåg kommer farande in i mitt tåg. mvh Johnny
Kör de in i ditt tåg eller stannar det precis bakom utan att kolidera? I det senare fallet så är det faktiskt helt korekt. Gammla signalsystemet i tunnelbanan signalerade vad jag förstår alldrig 0 som maxfart utan typ 10 och sedan var det bara att köra på sikt mot framförvarande tåg. Detta är anorlunda med nya signalsystemet på gröna linjen.

Du får tänka på att spårvagn och tunnelbana skiljer sig ganska mycket från järnvägen vad gäller signalering och säkerhet.

Sedan är frågan hur mycket av detta som faktiskt är implementerat i spelet.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-02, 21:06   #5
Jonmpa
Medlem

Smile

Nej sanningen var faktiskt förmodligen att ai föraren haft för bråttom och brakat förbi en röd infartssignal vid Hornstull var det i mitt fall iallafall fick jag ett tåg in i mitt tåg, vid Fruängen stannade de flesta ai förarna före stoppbocken där, men en del var fräcka och stannade inte för stoppbocken utan brakade in i den har jag för mig. Detta var i trs 2006, men detta kan ju vara förbättrat. mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.