![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag har ägnat de senaste dagarna att titta på hur ett antal lok (33 stycken närmare bestämt) uppför sig – alltså med tanke på innehåll och inte utseende. Hur realistiska är dom?
Utgångspunkten har varit det genomtestade BJ/Godslok O/SJ Bk, en 1.464 m lång backe med 17 promille lutning och en tåglängd på 700 meter (68 G-godsvagnar, sex passvagnar). Loken startade vid backens början. Resultatet handlar om mycket ris och lite rosor. Framför allt imponerar ångloken med fantastisk dragkraft som i det närmaste utkonkurrerar el- och diselloken. Anledningen till den här testet är att vi inom Trainz lägger all vikt vid utseende och glömmer innehållet och att kanske väcka en debatt. Det finns också en annan aspekt. I dag byggs många banor enligt DEM-modellen – d v s naturriktigt landskap. På dem ska givetvis loken uppföra sig ordentligt och känna av backarna. O-loket, som betatestas, har bearbetats omfattande när det gäller dragkraft, bromsförmåga. Loket klarade 140 meter av backens närmare 1.500 meter. Systern, snälltågsloket BJ Ds, orkade inte ens dra igång tågsättet. För att förtydliga: Den här testen är en jämförelse mellan olika lok och inget annat. Anmärkningsvärt är att vissa lok tappade farten rask för att sedan segdra till backens topp med 20-21 km/tim. Några tyska lok gick inte att komma in i hytten. Totalt gick jag igenom drygt 40 lok från A till S. Att pendla mellan Surveyor och Driver var inte särskilt upplyftande. Hela undersökningen redovisas i bifogad pdf-fil. Lite mer pedagogiskt redovisas i bilder vilka lok som är bra att köra uppför ett fjäll och vilka som inte är det. För att klura ut vilka som är vilka finns facit i pdf-filern. Nisse Bilderna: Fjällklättrarna med Big Boy i spetsen och Slättdragarna anförda av BJ O. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Jo, det fenomenet upplever man lite då och då, eftersom min rutt har mycket kuperad terräng.
Det beror på att dom som har byggt vissa lok, inte har lyckats få till en bra engineconfig. som ska göra att loket uppför sej realistiskt i alla lägen, både vad det gäller accleration, bromsförmåga, klara motlut realistiskt (med och utan vagnar/även antal vagnar/lastade eller inte), etc. etc. Att göra en enginespec. är inte det lättaste (fråga Korven, som är duktig på det däremot), men helt klart är, att det finns många lok som beter sej mer som t.ex. en Formul 1-bil, än ett lok.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-10-17 klockan 18:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Många byggare som bygger vackra lok behärskar säkert inte, som jag, alla kunskaper för att fullända sina skapelser. Jag har den stora förmånen att samarbeta med specialister på de saker jag inte kan själv:
Svenolov, skript Korvtiger, skript, enorm lokkunskap och mycket noggrann Ekan, utsökt öga för detaljer och hur saker skall mappas Bengan, blick för småfel och duktig målare och distributör av bra bilder och ritningar Bear, som ofta upptäcker saker som andra missar och många fler som bidrar, annars hade detta intensiva byggande inte gått att genomföra! STORT TACK till Alla!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |