Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Så uppför sig våra TRS-lok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31090)

Nils Blid 2011-10-17 17:11

Så uppför sig våra TRS-lok
 
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har ägnat de senaste dagarna att titta på hur ett antal lok (33 stycken närmare bestämt) uppför sig – alltså med tanke på innehåll och inte utseende. Hur realistiska är dom?

Utgångspunkten har varit det genomtestade BJ/Godslok O/SJ Bk, en 1.464 m lång backe med 17 promille lutning och en tåglängd på 700 meter (68 G-godsvagnar, sex passvagnar). Loken startade vid backens början.

Resultatet handlar om mycket ris och lite rosor. Framför allt imponerar ångloken med fantastisk dragkraft som i det närmaste utkonkurrerar el- och diselloken.

Anledningen till den här testet är att vi inom Trainz lägger all vikt vid utseende och glömmer innehållet och att kanske väcka en debatt. Det finns också en annan aspekt. I dag byggs många banor enligt DEM-modellen – d v s naturriktigt landskap. På dem ska givetvis loken uppföra sig ordentligt och känna av backarna.

O-loket, som betatestas, har bearbetats omfattande när det gäller dragkraft, bromsförmåga. Loket klarade 140 meter av backens närmare 1.500 meter. Systern, snälltågsloket BJ Ds, orkade inte ens dra igång tågsättet.

För att förtydliga: Den här testen är en jämförelse mellan olika lok och inget annat. Anmärkningsvärt är att vissa lok tappade farten rask för att sedan segdra till backens topp med 20-21 km/tim. Några tyska lok gick inte att komma in i hytten.

Totalt gick jag igenom drygt 40 lok från A till S. Att pendla mellan Surveyor och Driver var inte särskilt upplyftande.

Hela undersökningen redovisas i bifogad pdf-fil. Lite mer pedagogiskt redovisas i bilder vilka lok som är bra att köra uppför ett fjäll och vilka som inte är det. För att klura ut vilka som är vilka finns facit i pdf-filern.

Nisse

Bilderna: Fjällklättrarna med Big Boy i spetsen och Slättdragarna anförda av BJ O.

ekankal 2011-10-17 18:43

Jo, det fenomenet upplever man lite då och då, eftersom min rutt har mycket kuperad terräng.
Det beror på att dom som har byggt vissa lok, inte har lyckats få till en bra engineconfig. som ska göra att loket uppför sej realistiskt i alla lägen, både vad det gäller accleration, bromsförmåga, klara motlut realistiskt (med och utan vagnar/även antal vagnar/lastade eller inte), etc. etc.

Att göra en enginespec. är inte det lättaste (fråga Korven, som är duktig på det däremot), men helt klart är, att det finns många lok som beter sej mer som t.ex. en Formul 1-bil, än ett lok.

lan 2011-10-17 19:12

Samarbete är lösningen!
 
Många byggare som bygger vackra lok behärskar säkert inte, som jag, alla kunskaper för att fullända sina skapelser. Jag har den stora förmånen att samarbeta med specialister på de saker jag inte kan själv:

Svenolov, skript
Korvtiger, skript, enorm lokkunskap och mycket noggrann
Ekan, utsökt öga för detaljer och hur saker skall mappas
Bengan, blick för småfel och duktig målare och distributör av bra bilder och ritningar
Bear, som ofta upptäcker saker som andra missar

och många fler som bidrar, annars hade detta intensiva byggande inte gått att genomföra!

STORT TACK till Alla!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009