Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-25, 12:56   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Spåravbrott - eländig sjukdom

Spåravbrott är en elakartad sjukdom, en form av muterat virus eftersom spåravbrottet återuppstår från det döda. Jag har tillbringat timmar under ett par dagars tid med att försöka tvätta en bana ren. Lyckas jag täppa till ett hål återuppstår det på ett annat ställe. Med andra ord; ett tröstlöst arbete. Har prövat alla möjliga knep men inget har lyckats.

Finns det någon doktor i ämnet som kan ordinera en lämplig medicin – och rädda min hälsa.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 16:57   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Har du kollat så att ALLA spårbitar är dragna åt samma håll, alltså börja från punkt A, och dra alla spår åt samma håll, och inte som det rödmarkerade på bilden, där spåren möter varandra vid en spline point någonstans utefter banan.

Har funkat för mej dom gånger det har hänt mej.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (16.6 KB, 172 visningar)
Gammal 2012-03-27, 15:04   #3
Nils Blid
Medlem

Standard

Jag har alltså tillbringar bra lång tid med att jaga misstänkta rälsbrott – framför allt att identifiera splines som kan orsaka brotten och ta bort dessa. Det har visat sig i praktiken omöjligt eftersom ”felet” bara förflyttar sig. Rälsavbrotten syns i Minimapp och Toogle view och består av vad jag förstått av en osynlig växel i ett spline. Kör man ett lok över ett rälsavbrott bör det låta som om man passerar en växel.

Nu har jag kört lok hela sträckan över flera misstänkta rälsavbrott utan att rälsljudet på något sätt indikerar rälsavbrott. Inte heller har lokets rörelse påverkats.

Vad ska man lite på; Minimapp/Toggle view eller på loket?

Om nu loket ljuger kan man då lägga ett osynligt spår över det misstänkta rälsavbrottet.

Om nu rälsavbrott finns, vad påverkas då i banan?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 15:09   #4
Nils Blid
Medlem

Standard

Mittåt, glömde: Har TRS 2009 ver. 3.

Nisse
Gammal 2012-03-27, 15:34   #5
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
.....
Om nu rälsavbrott finns, vad påverkas då i banan?

Nisse
Framför allt är det signaler som påverkas, och banan blir oanvändbar för tågtrafik.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 21:13   #6
svenolov
Medlem

Standard

Nils, vad jag förstår så använder du TS2009/SP4 (v3.3). Den versionen är kompatibel med material från TS2010. Man kan alltså använda banor som är byggda i TS2010 i den versionen.

Men det uppstod en hel del problem när det gäller byggandet i TS2009/SP4, som inte kan bygga med lager. Jag har läst någonstans att det inte rekommenderas att bygga i TS2009/SP4 över huvud taget, utan för det ändamålet använder man i TS2009/SP3 (v3.1) istället.

Du ska alltså bygga i TS2009/SP3 eller i TS2010, inte i TS2009/SP4.

Det har diskuterats mycket i N3Vs forum när det gäller TS2009/SP4. En bara tråd är den här, men det finns flera.

Senast redigerad av svenolov den 2012-03-27 klockan 21:15.
Gammal 2012-03-27, 21:31   #7
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Nils,
om du tar och installerar TS2010, med senaste patch så upphör nog dina problem (och nya tillkommer ?)

( Att det går Troll i Dalslandsskogarna vet vi men att skylla det på N3V vore väl inte rätt ?)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 23:34   #8
Nils Blid
Medlem

Standard

Det blir att gråta ett tag, ett lååångt tag. Trodde inte att jag hade SP 4, fundera faktiskt i går kväll om jag skulle patcha den.

Det är bara att konstatera att loppet är kört. Alltså; återgå till 2009 SP 3 (billigast) eller att investera fåtaliga ATP-pengar i 2010.

Det blir att ta en låååång funderare. Och hoppas att banorna går att rädda. Och slippa eländet med spåravbrott och med tillhörande huvudvärk.

Nisse
Gammal 2012-03-28, 00:28   #9
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Det blir att gråta ett tag, ett lååångt tag. Trodde inte att jag hade SP 4, fundera faktiskt i går kväll om jag skulle patcha den.

Det är bara att konstatera att loppet är kört. Alltså; återgå till 2009 SP 3 (billigast) eller att investera fåtaliga ATP-pengar i 2010.

Det blir att ta en låååång funderare. Och hoppas att banorna går att rädda. Och slippa eländet med spåravbrott och med tillhörande huvudvärk.

Nisse
Spåravbrott kan tyvärr uppträda i alla vers. även 3.1.
Har du testat att gjort som jag föreslog i mitt svar?
Gammal 2012-03-28, 00:41   #10
svenolov
Medlem

Standard

Citat:

Nisse
Förhasta dig inte nu, Nils, så att du gör skadan värre än vad den är. Spara undan dina banor och objekt först och märk dom som version 3.3.

Om du går tillbaka till SP3 (v3.1) så kommer du förmodligen inte kunna använda dina banor i den versionen. Även om du går in i config.txt och ändrar taggen trainz-build till 3.1. Det kan fungera, det är lite beroende på vad du gjort. Filformatet för banor och sessions i version 3.3 är inte detsamma.

Men dina banor kan användas, och du kan bygga vidare på dom i TS2010/SP3. Du måste alltså "patcha" TS2010 till build 43434 (minst, helst högre). Se tabellen under avdelningen "Downloads".

Gammal 2012-03-28, 11:39   #11
Nils Blid
Medlem

Standard

Tack Svenolov - det blev en kort funderare. 2010 är beställt och skall patchas upp.

Hoppas att andra banbyggare som använder 2009 uppmärksammat detta och inte trillar i samma fälla som jag.

Vad som har skett med banan är att vägskydd påverkats - flera ringer inte. Den fällbara järnvägsbron har slagits ut men fungerar igen. Däremot, vad jag kan se, har inte bangårdarna med äldre singelsystem påverkets. Samtliga försignaler har inte kollats men semaforerna fungerar.

Ekan: Jag lägger alltid spår i en riktning. Med anledning vad du skrev har jag varit extra noggrann i de tröstlösa försöken att laga spåravbrotten.

Ett extra problem är att banan lagts ut i Forum. Vilka som tagit ner banan känner jag inte till men de bör kontakta mig. Jag kan inte ta bort banan i Download, men vidtar åtgärder som omöjliggör nedladdningar.

Nisse
Gammal 2012-04-06, 11:44   #12
Nils Blid
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Framför allt är det signaler som påverkas, och banan blir oanvändbar för tågtrafik.

Att spåravbrott är viktigt framgår väl klart av ovanstående citat. Det uppkommer i allmänhet genom feldragning av banan (se Ekans inlägg tidigare i den här tråden). Hur de uppkommer när banan är rätt dragen vet jag inte.

Ett par frågor, främst riktade till Svenolov men också till andra kunniga, men först en kort överblick.

Spåravbrotten syn bäst i minikartan när den uppförstoras kraftigt. De är lokaliserade till splines. I TRS 2012 låter ett spåravbrott som en smattrande ljud när lok passerar. Spåravbrottet kan tas bort genom att göra en move (vad det nu betyder?), lärdom av en årsgammal lektion.

Jag har prövar olika sätt i andra TRS-versioner. Man kan exempelvis ta bort splinen som orsakar spåravbrottet genom olika metoder, man kan ta bort ett banavsnitt som är rent på båda sidor och man kan ta bort hela banan, som jag praktiserat.

Problemet är att när man eliminerar ett spåravbrott så förflyttas det. Man hamnar i en ond cirkel.

Så till frågorna;

Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen.

Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra?

Jag har dessutom kollat noga hur loken fungerar. I de versioner jag testat – 2009 vers 3.3 och 2010 SP3 – händer inget. Det är kanske som för Öresundsbron där man har ett 40 meter långt ledningsavbrott för att lösa övergången mellan svenskt och danskt elsystem.

Nisse
Gammal 2012-04-06, 13:57   #13
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Citat:
I TRS 2012 låter ett spåravbrott som en smattrande ljud när lok passerar. Spåravbrottet kan tas bort genom att göra en move (vad det nu betyder?), lärdom av en årsgammal lektion.
Nisse
Hej Nisse. Om det är som du skriver, har du nog inte spåravbrott. För om det vore så skulle inte tågen passerat över det. Det verkar som du har gjort en växel ofrivilligt. Det är nog därför du hör ett smattrande ljud när du kör över "avbrottet".

Jag har själv råkat ut för samma sak. Och det hände, när man som ekan skrev. Inte drog spåren på samma håll.

Fråga?

När du använder "move verktyget" Får du fram en x-tra spline då. Om du tänker dig. Som du skulle gjort en växel ?
Som på bilderna under.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (19.5 KB, 50 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (20.2 KB, 50 visningar)

Senast redigerad av baloo406 den 2012-04-06 klockan 14:02.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 15:56   #14
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
.....
Så till frågorna;

Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen.

Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra?

.....

Nisse
Det är ingen skillnad på funktionen i den meningen som du tror. Jag menade att om du har ett spåravbrott så visar signalen före alltid stopp (slutar fungera, vilket är det rätta). Den kan inte visa något annat. Och inget tåg kan passera där (oanvändbar för tågtrafik). Konstigare än så är det inte.

På blocksträckor så blir det stopp på hela blocksträckan (från ublsi till nästa motsatta ublsi). Även mellanblocksignaler (mblsi) påverkas.

När jag passerar ett spåravbrott så spårar tåget ur. Om dom inte gör det hos dig, så tror jag (liksom baloo406 ovan), att dina spåravbrott är något annat.

EDIT: Du säger att "felet" flyttar sig, och det är ju väldigt typiskt för tracksideobjekt (kanske en växel) när man lägger till eller tar bort splinepoints.

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-06 klockan 16:04.
Gammal 2012-04-06, 16:22   #15
Nils Blid
Medlem

Standard

Den enda urspårning jag råkat ut för var ett skenande Ds-lok sonm krossade en stoppbock, rutschade över baseboarden och försvann över kanten. Mina semaforer fungerar utmärkt liksom växellyktorna. Däremot har jag fått en signal från Vovven47, adress varma breddgrader, att hans semaforer inte fungerar. Det skall undersökas. Loken rullar på i god Svenolov/LAn/Korvtiger-anda.

Något ljud finns inte (har, förlåt hade, 2009 ver 3.3) när loken passerar de anmälda spåravbrotten.

Drar ut ett spår från den syndiga splinen, dödar spåret och sedan den återstående växelmarkeringen.

Är det spöken jag jagar.

Nisse
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42.