![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
De flesta av er som håller på med att bygga modeller har väll gått i från Gmax, vad jag förstår. Jag får nog hålla på ett tag till med mitt gammla Gmax tills jag kan behärska blender bättre. Kanske finns det ändå någon som vet svaret på nedan beskrivning? Det lägsta polyonantalet man kan få är ju en fyrkant som är satt i noll, så att säga. Eftersom det finns två polyoner så borde det finnas en bak och framsida på fyrkanten. Frågan är om det gå att sätta två olika motiv / bilder på en sådan fyrkant? Har förskt att finna något i Gmax helper fast det finns ju hur mycket som helst att gå igenom vad det gäller maping. Så är det ju också så att Gamax inte klarar av allt som finns med i helpern eftersom den väll utgår från föräldern, Max. Finns det ändå någon som begriper sig på vad jag menar så är jag tackasam för svar och eventuellt hur man går tillväga. ( Finns kanske någon hänvisning till detta i Gmax helpern). MVH LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
1. Rita en fyrkant (Plane, sections 1,1) i top view - Convert to Editable Mesh (Högerklick på namnet). 2. Välj Move och Shift-Klicka (ger en kopia på samma ställe). 3. Välj Rotate (högerklicka) och skriv in 180 som Y-koordinat. 4. Välj den första fyrkanten och välj Attach List och klicka på kopian. Nu har du en 4-polygoners dubbelsidig fyrkant, hoppas jag! Jag jobbar mest med polygoner och jag gör såhär; 1. Ritar en Rectangle i Topview(välj Keybord Entry och Interpolation=0) 2. I Modifiers List välj Extrude och klicka i Cap Start och Cap End och Generate Mapping Coordinates. Nu har du också en 4-polygoners fyrkant, hoppas jag. Det är ett nöje att tipsa dig, du gör så fina modeller! Som sagt, en polygon har ingen baksida.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2009-10-28 klockan 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ett ännu enklare sätt är att göra ett rektangulärt plane och lägga till en Cap Holes modifier.
Eller konvertera den till Editiable Poly, välja Border, markera kantlinjen, scrolla ner och välja Cap.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Det här är "befruktande" för utvecklingen av modeller till Trainz! Mer sånt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Citat:
![]() Slå på Edge faces i perspective viewport ifall du inte redan kör med det.(För att lättare se kantlinjer och vertices Skapa ett rektangulärt plane Konvertera till Editable mesh/poly (spelar ingen roll vilket, kör helst på poly själv pga. bättre verktygslayout) Under polygon välj create-verktyget klicka och dra ut en ny polygon mellan de fyra punkterna
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Kul att det finns intresserade i ämnet polyoner. Jag grejade det med en kub. Målade två motsvarande sidor på kuben och tog sedan bort de fyra sidorna i mitten. Kvar är de två målade sidorna som jag satte till noll. Fyra polyoner blev detta också. Mindre går väll inte att få. Snabbt och lätt att göra. MVH LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|