Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-04, 09:27   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Stephensons Rocket ???

Loket som vann tävlingen om att bli världens första ånglok på världens första järnväg, Stockton-Darlington 1829. Inget lok är så väl dokumenterat på nätet som detta. Pricis som med Förstlingen har en replicka byggts som finns på museet i York. Ett annat finns i London.

En gentleman vid namn Kevin Boone har gjort en 3D-modell som han ställt alla byggare till gratis förfogande! Den är "Bauta"-stor men mycket går att använda.

Jag bifogar två screenshots från byggprogrammet samt länkar till Kevins sida och några länkar till videoklipp.

Titta på den ur filmen "Our Hospitality" från 1923 så får ni veta vad dåligt spårläge och driftstörningar är !

http://kevinboone.net/rocket.html

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=QXBwzC4JYC0

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=VSJxxHoZBnU

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=yNn0LC_9imY
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rocket1.jpg (66.4 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg rocket2.jpg (103.0 KB, 118 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2012-12-04, 14:20   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Intressant. Bild från 2003 när kopian var på besök i Gävle.
106_0674.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Gammal 2012-12-04, 14:34   #3
spyfrog
Medlem

Standard

Hmm, jag ser att lutningen på cylindern skiljer sig.
Jag tror att modellen bygger på hur driftsversionen av Rocket såg ut medan kopian bygger på hur originalet såg ut vid testen. Man sänkte sen ned cylindrarna för att få bättre gång i spåret har jag för mig.
Gammal 2012-12-04, 15:29   #4
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Oj, vilken hög skorsten! Väldigt nära luftledning, är det inte farligt då?
Totte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2012-12-04, 16:42   #5
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Oj, vilken hög skorsten! Väldigt nära luftledning, är det inte farligt då?
Det var knappast ett problem på Rockets järnväg eftersom man inte hade någon elledning då. När det gäller elledningen på bilden så tror jag inte den har haft spänning på sig sen JVM flyttade in där?
Gammal 2012-12-04, 18:41   #6
lan
Veteran

Standard Hm,

... mig intresserar det föga om lokföraren blev "stömförande", men kronan i toppen på skorstenen lär ha varit en tidig rökuppdrivare med snedställda blad?

LAn
Gammal 2012-12-04, 20:41   #7
lan
Veteran

Standard

Antagligen helt rätt, Spyfrog, jag tror de lok som byggdes efter Stephensons recept såg annorlunda ut, lågt liggande cylindrar och slidstyrning, ingen träklädd panna m.m. Men om jag nu fortsätter detta projekt så blir det nog Stephensons orginal? Loket finns ju redan till Trainz, av "Blue" och "John Whelan", men texturer och annat är väl lite "out of date". Men vi får se? Det finns ju mycket "svenskt" kvar att bygga om man får lust!

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hmm, jag ser att lutningen på cylindern skiljer sig.
Jag tror att modellen bygger på hur driftsversionen av Rocket såg ut medan kopian bygger på hur originalet såg ut vid testen. Man sänkte sen ned cylindrarna för att få bättre gång i spåret har jag för mig.

LAn
Gammal 2012-12-04, 22:18   #8
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag var och såg det lilla som finns kvar av rocket på Science Museum i London i somras. Och det loket som står där har de låga cylindrarna och var inte träklätt.
Gammal 2012-12-04, 22:43   #9
Erafjel
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Ur Ångloklära, som i sin inledande historiska översikt beskriver inte bara Rocket och dess medtävlare utan också föregångare och efterföljare till dessa tidiga lok (inklusive Förstlingen), inhämtar jag följande: Tävlingsversionen av Rocket hade snedställda cylindrar som på fotot i inlägg #2 och träklädd panna (den hade också skorstensstag som på modellen i inlägg #1). Senare versioner hade cylindrarna närmare vågrätt läge (men inte helt vågrätt) och de två blästerrören från cylindrarna till skorstenen utbytta mot ett enda (vilket tredubblade arbetsförmågan). Rocket var kokseldat. Den långa skorstenen är till för att ge ett bra drag och därmed bättre effekt. Vad kronan på skorstenstoppen har för funktion vet jag inte, den konstruktionsdetaljen verkar inte ha funnits på så många andra tidiga lok (även de med höga skorstenar). Kanske är det bara utsmyckning?
Erafjel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2012-12-04, 22:48   #10
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Jag var och såg det lilla som finns kvar av rocket på Science Museum i London i somras. Och det loket som står där har de låga cylindrarna och var inte träklätt.
Jag tror att replikan jag fotade kommer från UKs railway museum i York.
Alltså Storbritanniens motsvarighet till järnvägsmuseum. Men det var nio år sedan så minnet är lite dåligt. Men jag minns att man körde ett dragrace mellan Rocket och Novelty.
Gammal 2012-12-04, 23:23   #11
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Novelty var det första svenskkonstruerade ångloket och tillverkades av John Ericsson. Det nybildade järnvägsbolaget i Manchester tvekade vilken väg man skulle gå: Hästdraget. lindraget med hjälp av ångmaskin eller ånglok. Man utlyste en tävling. Novelty fick maskinhaveri och därmed vann Rocket. Novelty imponerade dock genom sin snabbhet och lätthet. Novelty tillverkades i några exemplar, som dock skrotades tämligen snabbt.

Rocket (ruskigt bra byggd, LAn) i all ära, men Novelty är i alla fall svenskt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Gammal 2012-12-05, 17:52   #12
lan
Veteran

Standard Det har hänt ev hel del...

... varit i kontakt med John Whelan och Chris Sprague som gjort Rocket till Trainz och håller på att uppdatera det till senaste Trainz Version.
Så det jag gjort hittills har jag skickat till dom att använda som de behagar.

Jag har hotat dom med att bygga Novelty så vi kan mötas mellan Stockton och Darlington för en revanch. Förra gången (1829) drabbades ju Novelty av maskinhaveri.

Nu kan ni hjälpa till med massor av bilder och annat på Novelty så kanske den blir av?

Jag startar en ny Noveltytråd, så kan denna stängas av någon behörig person?

Noveltytråd:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33617

Några bilder på vad som gått till England:

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Novelty var det första svenskkonstruerade ångloket och tillverkades av John Ericsson. Det nybildade järnvägsbolaget i Manchester tvekade vilken väg man skulle gå: Hästdraget. lindraget med hjälp av ångmaskin eller ånglok. Man utlyste en tävling. Novelty fick maskinhaveri och därmed vann Rocket. Novelty imponerade dock genom sin snabbhet och lätthet. Novelty tillverkades i några exemplar, som dock skrotades tämligen snabbt.

Rocket (ruskigt bra byggd, LAn) i all ära, men Novelty är i alla fall svenskt.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rocket1.jpg (58.7 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg rocket2.jpg (71.4 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg rocket3.jpg (63.0 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg rocket4.jpg (43.4 KB, 60 visningar)

LAn
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.