Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Stephensons Rocket ??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33611)

lan 2012-12-04 09:27

Stephensons Rocket ???
 
2 bifogad(e) fil(er)
Loket som vann tävlingen om att bli världens första ånglok på världens första järnväg, Stockton-Darlington 1829. Inget lok är så väl dokumenterat på nätet som detta. Pricis som med Förstlingen har en replicka byggts som finns på museet i York. Ett annat finns i London.

En gentleman vid namn Kevin Boone har gjort en 3D-modell som han ställt alla byggare till gratis förfogande! Den är "Bauta"-stor men mycket går att använda.

Jag bifogar två screenshots från byggprogrammet samt länkar till Kevins sida och några länkar till videoklipp.

Titta på den ur filmen "Our Hospitality" från 1923 så får ni veta vad dåligt spårläge och driftstörningar är !

http://kevinboone.net/rocket.html

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=QXBwzC4JYC0

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=VSJxxHoZBnU

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=yNn0LC_9imY

spyfrog 2012-12-04 14:20

1 bifogad(e) fil(er)
Intressant. Bild från 2003 när kopian var på besök i Gävle.
Bifogad fil 57338

spyfrog 2012-12-04 14:34

Hmm, jag ser att lutningen på cylindern skiljer sig.
Jag tror att modellen bygger på hur driftsversionen av Rocket såg ut medan kopian bygger på hur originalet såg ut vid testen. Man sänkte sen ned cylindrarna för att få bättre gång i spåret har jag för mig.

Totte 2012-12-04 15:29

Oj, vilken hög skorsten! Väldigt nära luftledning, är det inte farligt då?

spyfrog 2012-12-04 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 271002)
Oj, vilken hög skorsten! Väldigt nära luftledning, är det inte farligt då?

Det var knappast ett problem på Rockets järnväg eftersom man inte hade någon elledning då. När det gäller elledningen på bilden så tror jag inte den har haft spänning på sig sen JVM flyttade in där?

lan 2012-12-04 18:41

Hm,
 
... mig intresserar det föga om lokföraren blev "stömförande", men kronan i toppen på skorstenen lär ha varit en tidig rökuppdrivare med snedställda blad?

lan 2012-12-04 20:41

Antagligen helt rätt, Spyfrog, jag tror de lok som byggdes efter Stephensons recept såg annorlunda ut, lågt liggande cylindrar och slidstyrning, ingen träklädd panna m.m. Men om jag nu fortsätter detta projekt så blir det nog Stephensons orginal? Loket finns ju redan till Trainz, av "Blue" och "John Whelan", men texturer och annat är väl lite "out of date". Men vi får se? Det finns ju mycket "svenskt" kvar att bygga om man får lust!



Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 270998)
Hmm, jag ser att lutningen på cylindern skiljer sig.
Jag tror att modellen bygger på hur driftsversionen av Rocket såg ut medan kopian bygger på hur originalet såg ut vid testen. Man sänkte sen ned cylindrarna för att få bättre gång i spåret har jag för mig.


rely 2012-12-04 22:18

Jag var och såg det lilla som finns kvar av rocket på Science Museum i London i somras. Och det loket som står där har de låga cylindrarna och var inte träklätt.
:)

Erafjel 2012-12-04 22:43

Ur Ångloklära, som i sin inledande historiska översikt beskriver inte bara Rocket och dess medtävlare utan också föregångare och efterföljare till dessa tidiga lok (inklusive Förstlingen), inhämtar jag följande: Tävlingsversionen av Rocket hade snedställda cylindrar som på fotot i inlägg #2 och träklädd panna (den hade också skorstensstag som på modellen i inlägg #1). Senare versioner hade cylindrarna närmare vågrätt läge (men inte helt vågrätt) och de två blästerrören från cylindrarna till skorstenen utbytta mot ett enda (vilket tredubblade arbetsförmågan). Rocket var kokseldat. Den långa skorstenen är till för att ge ett bra drag och därmed bättre effekt. Vad kronan på skorstenstoppen har för funktion vet jag inte, den konstruktionsdetaljen verkar inte ha funnits på så många andra tidiga lok (även de med höga skorstenar). Kanske är det bara utsmyckning?

spyfrog 2012-12-04 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 271038)
Jag var och såg det lilla som finns kvar av rocket på Science Museum i London i somras. Och det loket som står där har de låga cylindrarna och var inte träklätt.
:)

Jag tror att replikan jag fotade kommer från UKs railway museum i York.
Alltså Storbritanniens motsvarighet till järnvägsmuseum. Men det var nio år sedan så minnet är lite dåligt. Men jag minns att man körde ett dragrace mellan Rocket och Novelty.

Nils Blid 2012-12-04 23:23

Novelty var det första svenskkonstruerade ångloket och tillverkades av John Ericsson. Det nybildade järnvägsbolaget i Manchester tvekade vilken väg man skulle gå: Hästdraget. lindraget med hjälp av ångmaskin eller ånglok. Man utlyste en tävling. Novelty fick maskinhaveri och därmed vann Rocket. Novelty imponerade dock genom sin snabbhet och lätthet. Novelty tillverkades i några exemplar, som dock skrotades tämligen snabbt.

Rocket (ruskigt bra byggd, LAn) i all ära, men Novelty är i alla fall svenskt.

Nisse

lan 2012-12-05 17:52

Det har hänt ev hel del...
 
4 bifogad(e) fil(er)
... varit i kontakt med John Whelan och Chris Sprague som gjort Rocket till Trainz och håller på att uppdatera det till senaste Trainz Version.
Så det jag gjort hittills har jag skickat till dom att använda som de behagar.

Jag har hotat dom med att bygga Novelty så vi kan mötas mellan Stockton och Darlington för en revanch. Förra gången (1829) drabbades ju Novelty av maskinhaveri.

Nu kan ni hjälpa till med massor av bilder och annat på Novelty så kanske den blir av?

Jag startar en ny Noveltytråd, så kan denna stängas av någon behörig person?

Noveltytråd:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33617

Några bilder på vad som gått till England:







Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 271041)
Novelty var det första svenskkonstruerade ångloket och tillverkades av John Ericsson. Det nybildade järnvägsbolaget i Manchester tvekade vilken väg man skulle gå: Hästdraget. lindraget med hjälp av ångmaskin eller ånglok. Man utlyste en tävling. Novelty fick maskinhaveri och därmed vann Rocket. Novelty imponerade dock genom sin snabbhet och lätthet. Novelty tillverkades i några exemplar, som dock skrotades tämligen snabbt.

Rocket (ruskigt bra byggd, LAn) i all ära, men Novelty är i alla fall svenskt.

Nisse



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009