Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-12, 17:38   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Herrljunga Lokstall

Har börjat på Herrljunga Lokstall, ett rundstall med 6 portar, 2 uppställningsspår och anslutningsspår, verkstad och en 20 m vändskiva. Byggbild och orginal i nuskick.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (250.6 KB, 192 visningar)
Filtyp: jpg herrljunga_helbild.jpg (191.7 KB, 192 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 19:11   #2
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Trevligt. Blir fint med mera svenska lokstall.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 20:57   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kanon Lennart.
Då kan man byta ut dom polska plagiaten som man har nu .

En sak som är bra med dom dock, är att man kan öppna och stänga portarna i spelet via en html-ruta.
Är det något som går att få till, utan allt för mycket krångel?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20111212_0001.jpg (183.3 KB, 175 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20111212_0002.jpg (191.7 KB, 175 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:01   #4
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Det ser mycket lovande ut lan, svenska lokstall är det brist på i trainz!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:16   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Har börjat på Herrljunga Lokstall, ett rundstall med 6 portar, 2 uppställningsspår och anslutningsspår, verkstad och en 20 m vändskiva. Byggbild och orginal i nuskick.
Verkar vara i lagom storlek för att sättas ut i Ockelbo.....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:25   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Kanon Lennart.
Då kan man byta ut dom polska plagiaten som man har nu .

En sak som är bra med dom dock, är att man kan öppna och stänga portarna i spelet via en html-ruta.
Är det något som går att få till, utan allt för mycket krångel?
Jo Ekan,
det är tänkt att bli bättre än så, nämligen helt automatiskt, när man kör fram mot porten skall den öppnas och när man kommit in i stallet skall den stängas liksom när man kör ut ur stallet. Ett visst spel finns så att man kan stanna mitt i porten och dörrarna förblir öppna. Detta kommer att styras av skriptet som jag börjar få lite häng på nu. Varje spår skall detekteras separat med hjälp av triggrar med små radier. Vi får se om jag ror detta iland? Det beror på om jag lyckas med Herrljunga med vändskiva till. Forskning och experiment pågår som bäst men snart kommer tomten och stör!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:27   #7
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Svenska Lokstationer för normalspår som passar för ånglok.. Kanon.

Det ser redan mkt lovande ut (fattas bara annat).

Jag antar att dom får det nya dörrskripetet (som jag skall börja labba med nu också).

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 21:40   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra bjornl,
om du också börjar kolla detta! Det är rätt kritiskt var man placerar triggers för att passa olika lok. Speciellt tenderlok skapar en del problem har jag märkt. Jag har med "viss tveksam" framång stallat ett B-lok med tender i Slottsskogen men portarna flaxar till lite på vissa ställen. Men vi får väl jobba vidare!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 22:09   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jo Ekan,
det är tänkt att bli bättre än så, nämligen helt automatiskt, när man kör fram mot porten skall den öppnas och när man kommit in i stallet skall den stängas liksom när man kör ut ur stallet. Ett visst spel finns så att man kan stanna mitt i porten och dörrarna förblir öppna. Detta kommer att styras av skriptet som jag börjar få lite häng på nu. Varje spår skall detekteras separat med hjälp av triggrar med små radier. Vi får se om jag ror detta iland? Det beror på om jag lyckas med Herrljunga med vändskiva till. Forskning och experiment pågår som bäst men snart kommer tomten och stör!
Jo, fast det är väl så det fungerar nu oxå??.
Tänkte mer på om man vill parkera ett lok precis utanför portarna, utan att dom öppnas automatiskt, alltså att man kan bestämma själv när, och om, dom ska öppnas.
Men det är väl kanske lite överkurs .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 22:17   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jo, fast det är väl så det fungerar nu oxå??.
Tänkte mer på om man vill parkera ett lok precis utanför portarna, utan att dom öppnas automatiskt, alltså att man kan bestämma själv när, och om, dom ska öppnas.
Men det är väl kanske lite överkurs .
Det går säkert att ordna det också med skript, möjligen en trigger till. Vi får se vad jag kommer på!? Jag har noterat herr Rembrandts önskemål!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 22:34   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jo, fast det är väl så det fungerar nu oxå??.
Tänkte mer på om man vill parkera ett lok precis utanför portarna, utan att dom öppnas automatiskt, alltså att man kan bestämma själv när, och om, dom ska öppnas.
Men det är väl kanske lite överkurs .
Jag har ju testat GSJ Särö lokstall. Körde fram elloket Ds (tog kraften från himlen) mot porten och stannade. Ingen port öppnades. Körde sedan långsamt framåt - och porten öppnades.

LAn: När ställer du upp som magiker?

Ekan: Avser du att blockera portarna!? Då blir lokverkstadens personal heligt förb-ade.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 22:42   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jo, fast det är väl så det fungerar nu oxå??.
Tänkte mer på om man vill parkera ett lok precis utanför portarna, utan att dom öppnas automatiskt, alltså att man kan bestämma själv när, och om, dom ska öppnas.
Men det är väl kanske lite överkurs .
Har du fungerande exempel på detta? I sådana fall vill jag gärna titta på dem, så kanske jag kan ordna något. Skulle gärna vilja se hur en fungerande propertyruta i drivern ser ut scriptmässigt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 16:28   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Trevligt med ett till lokstall + skiva.
Blir säkert bra, som allt annat du har gett dig på.

Rullar iväg bollen från lokstall och skiva, till ånglok.
Skulle vara ett trevligt inslag, vid lokstallet. Om våran skriptguru Svenolov, kunde skripta in på ångloken. Med eller utan rök, vid uppställning vid lokstallet.

Drömmen vore ju, att man var tvungen att starta upp ångloket i ett par timmar i förväg, innan det skall användas. Så att panna och tryck, kommer upp i rätt arbetstemperatur.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 18:02   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 111213 Mellan Lussekatterna

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Trevligt med ett till lokstall + skiva.
Blir säkert bra, som allt annat du har gett dig på.

Rullar iväg bollen från lokstall och skiva, till ånglok.
Skulle vara ett trevligt inslag, vid lokstallet. Om våran skriptguru Svenolov, kunde skripta in på ångloken. Med eller utan rök, vid uppställning vid lokstallet.

Drömmen vore ju, att man var tvungen att starta upp ångloket i ett par timmar i förväg, innan det skall användas. Så att panna och tryck, kommer upp i rätt arbetstemperatur.
Men Bengan,
då får du ju gå upp kl. 2 på natten och "påelda" för att kunna köra morgontåget kl 07:00!-}

Jag har bakat isär de olika delarna som en vändskiva består av:

Bilderna föreställer i tur och ordning:

1. Lokstallets geometri med sina fästpunkter för spåren och alla 24 triggrarna
2. Perspektivbild på samma sak
3. Baksidan med alla fönster till de ljusa trevliga verkstadsavdelningarna där Bengan tänker tillbringa nätterna med att samla ved för påeldning
4. "Pitten", som anglosaxarna säger, med sina utspårsfästpunkter. Inget "dig-hole" här inte, vändskivan är ju heltäckt
5. Själva vändskivan (spinner) med sina två fästpunkter för invisible track
6. Porten som skall fästas i de fästpunkter som ligger närmast utanför stallet
7. Portarna öppnas 85 grader och klarar då lastprofilen precis, i verkligheten öppnades portarna 90 grader men det går inte för då tränger mesherna in i varandra.
8. Totalbild på virrvarret!

Tur att den inte är elektrifierad för då hade det tillkommit myriader av fler fästpunkter!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (223.6 KB, 148 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (260.3 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (229.0 KB, 150 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (207.6 KB, 149 visningar)
Filtyp: jpg 5.jpg (192.2 KB, 148 visningar)
Filtyp: jpg 6.jpg (175.8 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg 7.jpg (208.3 KB, 147 visningar)
Filtyp: jpg 8.jpg (221.9 KB, 146 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 19:08   #15
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har du fungerande exempel på detta? I sådana fall vill jag gärna titta på dem, så kanske jag kan ordna något. Skulle gärna vilja se hur en fungerande propertyruta i drivern ser ut scriptmässigt.
http://www.trainz.org/ptt/_download/...tywownia09.cdp.
Där styr man öppning å stängning via propertyrutan i driver-läget.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009