![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Hej.
Jag är en helt nybörjare på att överföra saker till trainz men jag undrar hur man överför de modeller man har gjort klart i gmax till TRS06. När jag väljer Export file i GMax så blir filen en .P3D fil... Hur gör man om de till en annan filtyp som trainz tar?
__________________
Senast redigerad av Affe den 2007-03-11 klockan 15:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Du måste ladda ner trainz asset creaton studio som är ett gamepack till gmax.
Det är likadant som gmax men du kan exportera till trainz. Jag har tyvärr ingen direktlänk men jag tror du kan hitta den själv med hjälp av exempelvis www.google.se
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Hallå Affe.
Du behöver ha Trainz Content Creation Pack installerat för att få Im och Pm filer. Finns på länken nedan, om den nu fungerar. http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip EDIT: eller på denna länk http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2007-03-11 klockan 15:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Tack så mycket för svaren, arvid och bengan...
Men om jag har gjort en moddell och överfört den till .IM ... Hur för jag in den i spelet så att det blir en modell i trainz... För TRS 06 är det content creater plus som man ska använda för att lägga in moddeller, tror jag? Är jag inne på rätt spår lr behövs det att växlas om lite?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Vet du överhuvudtaget vilka filer man måste ha med?
Om du vet det är det bara att lägga dessa i en mapp och sedan beroende på om det är till trs 2004 eller 2006 skiftar det lite. Om du inte vet kan du leta i forumet efter många trådar med bra fakta.
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Jag har letat men har inte hittat...
![]() Finns det några bra guider för att scipta fram en liten moddel till trainz?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
bland annat i forumet finns det en om ett hus.
Gör den så lär du kunna göra fler saker. Jag kan hjälpa till ytterligare men jag vill att du läser dessa guider först.
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Men jag har redan läst de guider som finns i forumet några hundratals gånger!
jag vet redan hur man gör en modell men jag vet inte hur man transporterar den till trainz!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
i trainz asset creation studio (trainz-pluginen till Gmax) tar du File -> Export
sedan är det bara att skriva en configfil samt att lägga alla filer på rätt ställe (vet ej var då jag inte har TRS06 instalerat...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Jag ber om ursäkt för att jag aldrig har nämnt det här men det jag egentligen behöver hjälp är hur man scriptar sjlva modellen så att den kommer in i trainz!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Skapa en mapp.
Exportera objektet till IM-format och även alla texturefiler. Lägg dessa i mappen. Gör sedan en textdokument som du kallar config. Jag kopierade en config som jag använder till alla mina byggnader och skyltar, i detta fallet en bankomat. kuid <kuid:185092:1010:1> region "Sweden" type "machine" description "" trainz-build 2 category-class "BC" category-region-0 "SE" category-era-0 "2000s" asset-filename "bankomat" username "bankomat" thumbnail author "Arvid Nilson" organisation "'" contact-email "Arvid.lok@telia.com" license "The content(s) may not be included in or referenced from any commercial content (Payware or Shareware)." kind "scenery" Självklart får du inte använda min kuid eller liknande! Asset-filename måste vara exakt samma som namnet på Im filen och mappen allt ligger i. Username är det som står i trainz. Tips: -Tänk på att texurerna måste vara exempel 512*512, 64*128, 256*1024 etc.. Hoppas du blev lite klokare av denna guiden.
__________________
Arvid Nilsson Senast redigerad av Arre den 2007-03-23 klockan 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/Daniel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
![]()
Tack så mycket för det arvid...
![]() ![]() Nu ska en moddell göras till taarainz ![]() EDIT: MÅSTE texturerna vara en viss storlek?
__________________
Senast redigerad av Affe den 2007-03-23 klockan 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ja tydligen skall det vara det eftersom Arvid räknade upp en massa storlekar. Nu kan jag inget om G-max men tror att de skall vara som Arvid skrev tex då 256*256 och inte tex 256*323.... Ser du skillnaden? MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|