Jag skulle bli förvånad om man skulle kräva att man måste ha fysik-kortet. Det skulle reducera marknaden påtagligt och det tror jag inte man är intresserad av. För dom som köper kortet, så bli bättre funktionalitet tillgänglig vad gäller fysik och grafik, gissar jag.
Fokus hittills för AGEIA har ju varit till stor del krasch-effekter, där saker ska flyga i miljoner bitar. Kanske inte så tåg-sim-nära funktionalitet. Men, om man passar på och spekulera lite granna. Antag att kortets egenskaper går att utnyttja till mer tågsimulator-nära funktioner, såsom tågets placering på rälsen, krängande vartefter spår o växlar säger så osv. Förutom rök och moln då. Vissa grundfunktioner för tågets placering och uppträdande på spåret kanske kan flyttas över till fysik-kortet, till förmån i sak kanske ine för effekternas skull, men för att processorn kan göra annat och totalt sett leverera bättre fps...
Priset då? 2.000 - 2.500 spänn, mycke pengar...

Jasså, är det verkligen det? Ett high-end grafikkort kostar det dubbla. En high-end processor kan kosta det 4-dubbla. Kom inte o säg att man kan få ett grafikkort för en tusenlapp, för det är ingen vettig jämförelse. Vill man ha senaste kraft i datorn, så kostar det, så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Ny teknik och hårdvara är alltid dyrt vid introduktionen och hamnar priset under 2500 spänn, så tycker jag det är synnerligen skäligt. Sannolikt kommer man dessutom skaffa andra titlar som utnyttjar tekniken likaväl. Hur framtiden sen kommer se ut, vad gäller dess vidareutveckling vet man ju inget om, men så småningom kan man väl gissa att det blir integrerat på grafikkorten kanske... Och att prisbilden på sikt som alltid blir gynnsammare. Man kanske väntar med att skaffa kortet tills man tycker att man kan ta kostnaden och att det är värt det.
Själv kommer jag att skaffa kortet i samband med att KRS på riktigt releasas. Om ingen annan titel dyker upp, med vill-ha-begär, förståss...
EDIT:
Läste i PC Gamer en test av Asus-kortet Asus PhysX P1.
Man anser att vi står inför en ny revolution OM Ageia lyckas med sin teknik. (Och/eller andra...) Dock är det ju lite svårt att testa kortet i dagsläget, då få titlar ännu finns tillgängliga. AGEIA själv påstår dock att det är mere än 100 titlar under utveckling, så det är ju iof lovande. För Cellfactor så i motsats till vad jag själv skrev tidigare, så ska det spelet kräva PhysX-stödet. Nått som man dock i demo-versionen kringgick, med sämre flyt och utan flytande vätskor och förstörda tyg. Min direkta tolkning av det blir då att man kan om man vill designa spelet för att köra utan kortet, men absolut inte lika säker längre. Om man vil skapa en slags ny standard, ungefär som 3D grafikkorten en gång gjorde, så kan det ju bli obligatoriskt. Nåväl, det återstår att se, under tiden får vi väl spekuera vidare. det är ju rätt kul det me...
Man avslutar "testen" iallafall med att konstatera att det finns en stor potential för tekniken framåt... Återstår att se..
Förstörda tyg, förresten... Borde inte det kunna utnyttjas till att ge våra fordon en patina, vartefter dom används...