Har under en tid (flera månader faktiskt) arbetat med att skapa något i Blender 5.0.
Pariserhjulet i Bensland är klart.

[/IMG]
Till min hjälp har jag tittat på en del tutorials på YouTube och haft en lång konversation med en AI.
Den sistnämnde är kanske inte den bästa läraren för han gör på ett sätt och jag på ett annat (efter vad jag lärt på YouTube) och de stämmer inte alltid överens.
Nu har jag, äntligen, kommit till något som i alla fall fungerar - i Blender. Men nu kommer vi till den kritiska punkten - att exportera skapelsen till Trainz och få det att fungera också där.
Detta är svårt för en snart 80-åring som saknar ingenjörsexamen.
Men vad jag förstår så ska man skapa LOD i två nivåer (egentligen tre med det som heter LOD0 vilket inte anges, för det är samma som originalet).
Jag kan göra det (skapa LOD1 och LOD2) för statiska objekt - men när det gäller de rörliga delarna - då blir det svårt.
Här är tre bilder på mitt Scensamling. Det sista är alltså problemet: Behöver jag duplicera (Shift D) varje korg två gånger och flytta in till Tommy-kopian?
https://postimg.cc/gallery/HsjBTG3
Sammanfattning.
Skapa ett tomt objekt - Plain Axis.
Gör inställningar och namn i Object Properties
I Custom Properties: New
Kugghjulet: Byt Float till String
Property Name: fbx_type
Default Value: LodGroup - OK
fbx_type : 1.0 ändras till LodGroup
Ändra namn på Empty - till Moving_LOD_Group
Gör dubletter av de rörliga delarna:
Markera Eker (objektläge) Shift D enter, två gånger.
Byt namn på Eker.001 till Eker_LOD1, och Eker.002 till Eker_LOD2.
Gör Moving_LOD_Group till förälder.
Markera Eker_LOD1, Eker_LOD2 och sist Moving_LOD_Group. Parent - Keep Transform.
Gör ändringar i LOD
Markera barnet Eker_LOD1.
Lägg till modifier - generate - decimate Ratio: 0.5–0.6. Apply.
Markera barnet Eker_LOD2
Lägg till modifier - generate - decimate Ratio: 0.1–0.25. Apply.
Gör dublett av Tommy (tom cirkel som bestämmer rotationen)
Gör Tommy.001 till barn till Moving_LOD-Group.
Ändra/Gör Eker_LOD1 och LOD2 till barn till Tommy.001
Med andra ord - jag försöker skapa en dublett av hela Tommy med allt innehåll. Denna dublett ska innehålla objekten som LOD 1 och LOD2.
Måste då också ALLA korgarna kopieras och flyttas in till Tommy.001 och bli barn till Eker_LOD1 och LOD2. ??
Hoppas någon kan ge mig ett enklare sätt?
Hälsningar
Förtydligande:
Jag menar - jag måste alltså duplicera varje Sittkorg och namnändra på varje kopia med tillägget LOD1 resp LOD2.
Sedan göra dem till barn till respektive EkerLOD enligt bild:

[/IMG]