Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-26, 19:26   #29
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Gör en animerad last! Gör en mesh med ett "lock" och animera den från frame 0(1 i Blender) till lämpligen 29(30 i Blender) och låt den då gå mellan att vara i botten till att vara fullastad. Den texturerar du sedan med en egen koltextur(som den då alltid kommer att ha) eller så använder du den som ingår i den last man lastar, så när du lastar kol blir det koltextur när man lastar flis blir det flistextur när man... Hursom så tror jag att man behöver en defaulttextur, då lämpligen en koltextur, eftersom det är en kolvagn. Kör med aurans eller ta den till DONJ's träkolsprodukt. Sedan kommer det knepiga, hålen mellan spjälorna. Gör en box utan topp och botten och gör den precis så hög att den täpper igen en glipa. Kopiera så att alla glipor får en likadan, hela vägen ned. Koppla varje till en egen dummy/lattice och animera dem till att följa med upp när lastlocket går förbi dem. Alltså kommer den nedersta att lyftas först och sist den översta, precis innan locket kommit på plats. Sedan skall lite saker in i configen bara så funkar det.
Kan man på något sätt göra denna kompatibel med Björnls last? Vi vill ju bara ha EN form av träkol på DONJ, inte flera olika typer.
Eftersom Björn nu har gjort en last så vill man ju isf att de två skall vara utbytbara - eller i värsta fall köra med animerad last även på Björns vagn. Men vagnarna är ju olika stora, funkar det iaf?

Vad jag egentligen undrar är alltså om man kan typ ha en last, låt oss kalla den X som har olika meshes beroende på vilken vagn man använder - dvs så att lasten passar olika vagnar? Eller måste vi ha en last för min vagn och en last för Björns vagn?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat