Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Framför allt är det signaler som påverkas, och banan blir oanvändbar för tågtrafik.
|
Att spåravbrott är viktigt framgår väl klart av ovanstående citat. Det uppkommer i allmänhet genom feldragning av banan (se Ekans inlägg tidigare i den här tråden). Hur de uppkommer när banan är rätt dragen vet jag inte.
Ett par frågor, främst riktade till Svenolov men också till andra kunniga, men först en kort överblick.
Spåravbrotten syn bäst i minikartan när den uppförstoras kraftigt. De är lokaliserade till splines. I TRS 2012 låter ett spåravbrott som en smattrande ljud när lok passerar. Spåravbrottet kan tas bort genom att göra en move (vad det nu betyder?), lärdom av en årsgammal lektion.
Jag har prövar olika sätt i andra TRS-versioner. Man kan exempelvis ta bort splinen som orsakar spåravbrottet genom olika metoder, man kan ta bort ett banavsnitt som är rent på båda sidor och man kan ta bort hela banan, som jag praktiserat.
Problemet är att när man eliminerar ett spåravbrott så förflyttas det. Man hamnar i en ond cirkel.
Så till frågorna;
Jag föreställer mig att det äldre signalsystemet är robustare. Om man exempelvis inte har spåravbrott mellan två försignaler (norr och söder), då bör väl signalsystemet fungera? Har man ett spåravbrott mellan signalerna måste det exporteras ut på linjen.
Men hur fungerar spåravbrotten i det moderna systemet med blocksignaler? Och vad kan man göra?
Jag har dessutom kollat noga hur loken fungerar. I de versioner jag testat – 2009 vers 3.3 och 2010 SP3 – händer inget. Det är kanske som för Öresundsbron där man har ett 40 meter långt ledningsavbrott för att lösa övergången mellan svenskt och danskt elsystem.
Nisse