Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-21, 22:37   #10
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Vad innebär detta? Att man skall köra på 1024 texturer och inte ha LOD?
Att göra LOD för texturer i trainz är som jag förstår dokumentationen helt bortkastat. Däremot bör man fortfarande göra LOD för själva 3d modellerna.

Vad gäller gäller storleken på texturerna så har jag för mig att dokumentatationen rekomenderar att man är återhållsam både med texturernas storlek och antal. Jag är osäker på sambanet mellan storlek på den initiala texturen och de skalade texturerna som faktiskt laddas över till grafikkortet. Jag tror att mipmap är ett begrepp som brukar nämnas i de här samanhangen.

Texture libraries kan vara värt att fundera på om man gör väldigt många liknande objekt som helt eller till delar kan använda samma texturer. Dessa laddas då bara en gång i minnet på grafikkortet. Det har också funnits stöd för att implicit detektera att flera texturer egentligen är samma basserat bland annat på filnamnet. Det blir lite mystiskt när samma textur helt plötsligt används på två objekt där man hade förväntat sig två helt olika texturer.

Senast redigerad av bear den 2011-11-21 klockan 22:39.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat