Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid
Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.
Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem.
Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare.
När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt.
Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor.
Fast det är ju bra att veta vad de är för något.
Nisse
P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S
|
Hej Nils
Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren.
Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor.