Citat:
Ursprungligen postat av baloo406
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.
Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.
Men det ser väldigt fint ut på bilden.
Är nyfiken bara. 
|
Undertecknad stavar som en kratta: Det heter stitched track och betyder väl ungefär "ihopsytt spår" och är det nya sättet att göra spår på.
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m.
Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning.
Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg).
Config:
"
kind "track"
istrack 1
username "Spår TS2009 grus"
trainz-build 2.9
mesh-table
{
track-lod0
{
mesh "track_lod0.im"
}
track-lod1
{
mesh "track_lod1.im"
}
track-lod2
{
mesh "track_lod2.im"
}
track-lod3
{
mesh "track_lod3.im"
}
endcap_prev
{
mesh "endcap.im"
}
endcap_next
{
mesh "endcap1.im"
}
}
track
{
mesh-length 18
adjust-cross-section-to-ground 0
track-lod-tree
{
lod-distance 400
high-detail
{
subdivisions 3
lod-distance 50
high-detail
{
lod-distance 10
subdivisions 2
high-detail
{
mesh "track-lod0"
}
low-detail
{
mesh "track-lod1"
}
}
low-detail
{
mesh "track-lod2"
}
}
low-detail
{
mesh "track-lod3"
}
}
}
endcap-prev
{
mesh-length 0.85
track-lod-tree
{
lod-distance 100
low-detail
{
}
high-detail
{
mesh "endcap_prev"
}
}
}
endcap-next
{
mesh-length 0.85
track-lod-tree
{
lod-distance 100
low-detail
{
}
high-detail
{
mesh "endcap_next"
}
}
}
kuid-table
{
}
kuid <kuid:67375:100315>
"