Polygonbekännelser
För niträknare och andra med polygontrauma kan jag meddela att det totalt kommer att röra sig om ca 20 000 polygoner, varav ca 5 000 kommer att vara utsida, ca 10 000 inredning (dag och natt) och resten boggier, dörrar och grindar mm. Att dela upp en modell på detta vis har visat sig befrämja den s.k. "frame-raten" i spelet. Det tar en stund för Trainz att växla från dag- till nattmesh liksom det tar en stund att rendera hytterna men när det väl är gjort flyter det på bra. Detta är naturligtvis avhängigt av hur mycket annat man har på banan. Jag har märkt att t.ex. LOD-växlingar också kräver en hel del datorkraft.
Bumpmaps (numera Normal-maps) kräver också sin tribut av datorkraft så det har jag skippat, för det mesta går att lösa med bra texturer (referens Ekan).
Godnatt i torp och hängmattor, det är fortfarande sommar !?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
|