Alla objekt med stort polygonantal drar ner - Lite förenklat kan man säga att ju större .s-filen är dessto mer polygoner innehåller modellen.
Sedan påverkar också texturen på modellen. Ju större textur dessto mer minne försvinner från grafkkortet för att kortet ska kunna visa texturen. Ett exempel från Trainz. Kör vi med 1024x1024 texturer blir tga-filen 4 mb. Har man lok och 20 vagnar blir detta då 4 * 21 = 84 mb texturer som grafikkortet ska visa. Sedan ska ju minnet räcka till att visa texturer på mark, byggnader och övrigt så använd alltid små texturer. Det är ett vågspel mellan vad man vill ska se snyggt ut och spelbarheten.
Likaså påverkar väldigt kuperad terräng mer än en helt platt värld men främst är det objekt och textur som påverkar resultatet mest.
Det är vad jag tror och känner till iaf.
Så titta efter storleken på .s-filer och även texturen .ace-filerna
/Fredrik
Forumvärd
|