Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Vad har du för optik? 70mm står det på de två senaste.
På sista bilden, valde du en lite längre slutartid för att få till snöflingorna?
Tycker tvåan är lite för underexponerad, om det nu inte var en mörk dyster känsla du ville ha.
På ett och två hade jag föredragit en större bländare för att få kortare skärpedjup. Bilderna upplevs lite platta tycker jag. Det gäller bilderna i ditt senasta inlägg i "tågbilder". En större bländare ger kortare skärpedjup och därmed mer dynamik och djup i bilden. Desutom får du ju snabba tider (om man nu inte vill ha lång tid, jag brukar sträva efter så snabb tid som möjligt).
|
Större bländare lägre bländartal? Men om man har en större bländare får man det inte lika skarpt över hela bilden, har jag rätt? Sedan ville jag få ett djup i bild ett och jag var inte helt säker på om man skulle ha en större eller mindre bländare, det kanse su kan svara på?
Bild nr två ville jag ha det lite ljusare. Upptäckte att bilden var lite mörk först när jag kom hem. Visserligen har jag börjat med raw format men bilden vart lite för mörk och fel exponerad när jag drog i reglagen en aning för mycket.
På bild tre valde jag en längre slutartid för att kunna mixtra lite med kontrasten och med ljuset därav en ljusare bild

.
Men jag tackar för dina tips och kommentarer

Hoppsan glömde svara på din fråga om vad jag har för optik. På just dessa tre bilder har jag använt mig av Sigma Apo DG 70 - 300 mm 1:4-5.6 Macro 200 - 300 mm med en närgräns på 0.95 m