Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-19, 12:47   #6
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Allt (nästan) är möjligt. Utveckla vidare vad du menar med att "se" nästa signal? Och om man ser den, vad göra?
Om det är möjligt att "se" nästa signal eller avståndet till framförvarande tåg skulle man kanske kunna göra ett enkelt ATP-system så att tåget automatiskt börjar bromsa ungefär som i verkligheten. På Tub1 - som har Siemens LZB sginalsystem, ett aktivt system där ställverk och fordon samarbetar - laddas en retardationskurva upp till tåget och tåget börjar bromsa även om man inte kör med ATO.

Om nästa signal visar gult skulle man alltså bromsa tåget till t.ex. ½ tillåten hastighet. Om nästa signal visar stopp skulle tåget bromsa till stopp strax före signalen. Försök att passera signal i stopp skulle ge nödbroms.

Något att fundera över?

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat