Hejsan!
Skoj att det kommit en ny som vill bygga rutter till msts, men det finns dock lite att tänka på innan man sätter igång...
Först datorn. När det gäller att bygga rutter i RE, så tycker jag att det minst krävs 512 MB minne, helst 1024 MB eller mer. En regel är, ju mer minne du har, desto bättre!
Sen är inte RE (Route Editorn) lätt att handskas med och kräver tålamod och ständiga backups. Men ju mer man håller på med RE, desto "lättare" blir det att bygga. Jag tycker man ska börja med att göra lite mark, en eller två tiles (en tile = 2x2 km) och testa allt i RE. Sätta ut spår, vägar, objekt, höja och sänka marken, göra sjöar m.m. Detta bara för att lära sig hur RE funkar, innan man ger sig på att bygga den rutt man verkligen vill bygga.
Guiderna på Banbyggarna är bra hjälp, så kolla dessa:
http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
Börja med Mazz guide om Backup och sen min om att Skapa mark...
Spårbitarna i msts har skrivits i förkortningar, vilket kan vara svårt att förstå från början. Det är dock inte så svårt som det ser ut!
T.ex. a1t10mStrt betyder att det är ett rakt 10 meters normalspår (a = normalspår, 1t = ett spår, 10m = 10 meter och Strt = rakt). Hade det vart dubbelspår hade den istället hetat a2t10mStrt. En kurva kan t.ex. heta a1t500r10d och det betyder en 10 graders 500 radie normalspårskurva (enkelspår).
Växlar finns både som automat och manuella. Används automatiska, så kan dom inte läggas om när man kör (tågvägarna bestämms av aktiviteten). Dom manuella kan man däremot alltid lägga om. Om jag förstått detta rätt, så är det bästa att använda automatiska på linjen och manuella på bangårdar m.m.
En manuell växel heter t.ex. a1tPnt10dLftMnl (a = normalspår, 1t = ett spår, Pnt = växel, 10d = 10 grader, Lft = vänster och Mnl = mauell). Den automatiska motsvarande växeln heter likadant, men utan Mnl på slutet.
När det gäller spår, så finns det en massa spårpaket man kan använda om man inte gillar orginalspåren (eller tycker det är för få bitar!?). Finns bl.a. Xtracks, Scale Rail, UK finescale, Tram Tracks m.m. Xtracks är nog dom bästa att använda i dagsläget (även om jag gillar Scale Rail), då dom har flest spårbitar. Xtracks ser ut som orginalspåren och är som en kompitering till dom. I Xtracks ingår även smalspår! För mer info om Xtracks, kolla här:
http://www.xtracks.tk/
När du lagt spår och vill provköra måste det finnas en path, så du måste göra en aktivitet innan provkörning (finns guide hos Banbyggarna).
Lycka till i byggandet!