Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nybörjarfråga om 3D i TRS2004 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=14840)

svenolov 2007-01-21 04:32

Nybörjarfråga om 3D i TRS2004
 
Nu tänkte jag försöka lära mig lite om 3D-design i TRS2004. Jag har några nybörjarfrågor.

1. Kan man öppna/redigera redan befintliga *.im/*.texture filer, eller måste man ha tillgång till eventuella käll-filer?

2. Vilket/vilka program används för skapande av *.im/*.kin filer (mesh/animation)?

leoj 2007-01-21 09:32

.texture är bara rena text filer, så dom går att öppna med notepad/dyl.
.im/.pm borde gå att bakkonvertera (men jag vet inget verktyg för att göra så)

för att skapa .im/.pm så behövde man förrut gmax som var gratis... nu måste man ha 3dstudio max... vilket konstar en del... vet inte om det finns något annat program än just dessa... tror inte det :/

Json 2007-01-21 11:47

a: .texture är ett format som stw med flera använt för att skydda sina texturer.
b: .im/.pm går EJ att bakåtkonvetera.
c: gmax finns fortfarande att ladda ner, sök på gmax här på forumet så finns det en up-to-date-tråd med länk

svenolov 2007-01-21 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av Json
a: .texture är ett format som stw med flera använt för att skydda sina texturer.
b: .im/.pm går EJ att bakåtkonvetera.
c: gmax finns fortfarande att ladda ner, sök på gmax här på forumet så finns det en up-to-date-tråd med länk

Tack Json för en bra förklaring. Nu slipper jag lägga ner en massa extra onödigt arbete på detta. Att jag inte kunde öppna .texture filer och vad dessa gör, förklarar en hel del varför jag får så skumma resultat ibland. Nu skall jag söka reda på gmax och prova göra något själv.

Affe 2007-01-21 12:07

Jag har också en fråga hur gör man om bilder t.ex. .jpg bider lr .bit bilder till .texture

Json 2007-01-21 14:03

svenolov:

http://www.turbosquid.com/gmax
http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip

om du har problem med att registrera dig:
http://www.vmbollig.de/msts/tutorial...ion/gmax_1.reg eller
http://www.vmbollig.de/msts/tutorial...ion/gmax_2.reg

en bra guide för att ta sina första steg i programmet (visserligen för msts, men allt utom export/texturering är samma): http://www.vmbollig.de/msts/tut_en/index.html

har du problem är det helt okej att fråga mig eller någon annan (som förhoppningsvis kan lite mer :))


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009